Friday, 28 May 2021

KEMAHIRAN ASAS PENGURUS ( TEKNIKAL, KEMAHIRAN DAN KEMANUSIAAN )- MPJ





Pendahuluan

Seorang pengurus merupakan aset yang terpenting dalam sesebuah organisasi samada dalam sebuah syarikat yang menguruskan perniagaan mahupun organisasi yang menguruskan dana awam seperi jabatan kerajaan , agensi dan badan berkanun. Setiap organisasi mempunyai matlamat dan hala tuju tersendiri bersesuaian dengan tujuan penubuhan organisasi tersebut. Menyedari kepentingan untuk melahirkan seorang pengurus yang berkualiti menyebabkan Tun Abdullah Ahmad Badawi bekas Perdana Menteri Malaysia kelima telah memperkenalkan konsep modal insan dalam Islam Hadhari bagi mencapai hasrat murni ini. Seorang pengurus mestilah mempunyai kemahiran komunikasi yang baik untuk mencapai matlamat organisasi yang dipersetujui bersama. Menurut Koontz & Wiehrich (1992), pengurusan adalah satu proses merancang dan memelihara persekitaran di kalangan anggota kerja organisasi bagi tujuan pencapaian matlamat yang telah ditetapkan bersama manakala Robbin (1996) menyatakan pengurusan ialah satu proses perlaksanaan dan koordinasi tugas yang bertujuan untuk mencapai matlamat organisasi. Menurut Griffin 2000, pengurus adalah orang yang merancang dan membuat keputusan, mengorganisasi, mengarah dan mengawal sumber manusia, kewangan dan maklumat. J.Penc (2000) pula berpendapat pengurus adalah orang yang ditugaskan untuk mengurus, memenuhi semua fungsi dan menggunakan semua atau sebahagian sumber-sumber untuk mencapai matlamat organisasi.

Melalui definasi dan pengertian ini dapatlah kita simpulkan bahawa kejayaan sesebuah organisasi adalah bergantung kepada kemahiran kebijaksanaan pengurus dalam komunikasi dengan kakitangan bahawan mereka.

Saya telah memilih Majlis Perbandaran Jasin untuk melihat sejauhmana kemahiran seorang pengurus digunakan untuk mencapai matlamat organisasi ini. Misi Majlis Perbandaran Jasin ialah Komited untuk memberikan perkhidmatan perbandaran yang terbaik ,kualiti, integrity dan kompiten melalui pengembelengan tenaga secara optimum. Saya akan menghuraikan kemahiran pengurus mengikut teori Robert L.Katz iaitu Kemahiran Teknikal , Kemahiran Kemanusiaan dan Kemahiran Konseptual.

 

 

 

 

1.      Kemahiran Teknikal

Ini adalah satu kemahiran ataupun kebolehan dalam menggunakan perkakasan teknologi maklumat , alat peralatan komputer, peraturan, prosedur dan teknik dalam sesuatu kerja yang dapat membantu pengurus dalam memahami cara melakukan sesuatu kerja. Kemahiran ini perlu ada pada pengurus bawahan.

Sebagai contoh di Majlis Perbandaran Jasin , sememangnya menggunakan peralatan komputer dan teknologi maklumat adalah perkara utama dan terpenting dalam mencapai matlamat organisasi. MPJ menggunakan beberapa sistem untuk melicinkan operasi harian seperti :-

a.      Sistem QMS (Qeue Management System) yang digunakan di kaunter untuk nombor giliran dan permudahkan urusan di kaunter.

b.      Sistem Hand Held iaitu Sistem yang digunakan kompuan letak kereta supaya segala tindakan boleh dibawa ke mahkamah dengan bukti yang nyata.

c.       Sistem E PBT yang digunakan untuk mengawal hasil dan perbelanjaan Majlis Perbandaran Jasin.

Seorang pengurus hendaklah mahir dalam menguruskan sistem beserta dengan perkakasan teknologi maklumat dan komputer ini memudahkan urusan seharian dan membantu kakitangan lain dalam menjalankan kerja kerja seharian di organisasi terbabit.

Dalam pengurusan organisasi juga terdapat sistem pengurusan yang diamalkan seperti ISO , EKSA dan Fail Meja. Pengurus yang effisen seharusnya menguasai kemahiran ini bagi memastikan perjalanan organisasi konsisten dan menepati paiwaian yang ditetapkan.

2.      Kemahiran Kemanusiaan

Kemahiran seterusnya ialah kebolehan dalam memahami dan memberi motivasi kepada orang lain ataupun pekerja bawahan yang lain.Pengurus juga menjadi contoh atau ikon sesebuah organisasi untuk meniupkan semangat bekerja dengan lebih tekun dan ikhlas. Kemahiran ini akan menekankan perhubungan sosial dan individu antara pekerja dan pengurus. Semua pengurus perlu ada kemahiran untuk berfungsi dengan berkesan. Sebagaimana di Majlis Perbandaran Jasin , kita telah mewujudkan satu sistem kerja yang membolehkan pengurus berinteraksi dengan sempurna dikalangan orang bawahannya. MPJ telah mewujudkan jabatan ataupun unit mengikut kepakaran pengurus beserta dengan kakitangan bawahan. Ini akan mewujudkan suasana kerja yang efisien dan kondusif kerana hasil kerja yang bermutu mengikut kepada kepakaran dan kelayakkan akdemik masing masing.

 

3.      Kemahiran Konseptual

Kemahiran ini merupakan kebolehan atau keupayaan pengurus untuk memikirkan dan mewujudkan satu kaedah dan menyelaraskan serta menggabungkan kegiatan ataupun unit yang berbeza. Pengurus juga perlu mengambil kira kepentingan dan keutamaan organisasi dalam setiap tindakan juga keputusan melibatkan dasar , prinsip dan pelaksanaan. Kemahiran ini perlu dimiliki oleh pengurus atasan bagi menjamin organisasi mencapai matlamat yang ditetapkan.

Majlis Perbandaran Jasin juga memerlukan pengurus yang mempunyai kemahiran konseptual. Kemahiran ini adalah penting untuk mencapai matlamat MPJ yang sebenar. Kemahiran ini perlu adalah untuk menjimatkan perbelanjaan jabatan berkaitan dengan pengabungan unit di MPJ. Sebagai contoh ketua jabatan Pentadbiran boleh disekalikan dengan Jabatan Korporat untuk menjimatkan perbelanjaan ketua jabatan sebaliknya perbelanjaaan emolument itu boleh digunakan untuk perbelanjaan pembangunan. Selain itu pengetahuan dan pengalaman akan digunakan sebaik mungkin apabila berlaku pengabungan dan memberi pengalaman dan pembelajaran baru kepada kakitangan yang terlibat.

Sebagai satu contoh yang ketara ialah penubuhan jawatankuasa hasil di MPJ di mana setiap jabatan akan menganggotai jawatankuasa tersebut dan diuruskan oleh seorang pengurus yang berwibawa dan berwawasan.

 

Kesimpulan

Sebagai kesimpulan daripada kemahiran yang dibincangkan di atas melibatkan proses kerja di Majlis Perbandaran Jasin di antara pengurus dan kakitangan bawahan. Pengurus perlu sentiasa berfikir untuk memajukan diri sendiri dan berfikiran selangkah ke hadapan daripada kakitangan bawahannya. Sikap bertanggung jawab dan mempunyai akhlak yang baik akan menjadi seseorang pengurus tersebut sebagai contoh ataupun ikon dikalangan pekerja bawahan.Dalam mewujudkan situasi komunikasi yang berkesan di antara pengurus dan kakitangan bawahan yang utama adalah membina sikap menghurmati dan menyayangi pengurus mereka masing masing. Ini akan menaikkan semangat dan kerja kuat dikalangan organisasi tersebut.

 

Rujukan

  1. Abdullah Hassan dan Ainon Mohd. 2001. Komunikasi Untuk Pemimpin. Kuala Lumpur: PTS Publications & Distributors Sdn. Bhd.
  2. Ahmad Fadzli Yusof dan Amin Idris. 2007. PDA Untuk Pemimpin Berwibawa. Selangor: PTS Millenia Sdn. Bhd.
  3. Laman Web Majlis Perbandaran Jasin

No comments:

Post a Comment

BUKIT GAPIS , GUNUNG MELAKA

  Pernah mendaki atau dengar mengenai Gunung    Melaka ? Tak pernah? Kami pun. Baru-baru ini Bukit Gapis telah diisytiharkan sebagai Gunung ...