Monday, 20 January 2020

Konsep Virtuous Administrator seorang pegawai awam

 




Konsep Virtuous Administrator seorang pegawai awam


Rujukan : http://ilmiahonline2017.blogspot.com/2017/08/konsep-virtuous-administrator-seorang.html
 
 Konsep Virtuous Administrator seorang pegawai awam
1.         Pengenalan
Menurut Zainal (2003) penerapan etika dalam perkhidmatan awam bermula pada tahun 1979. Perkhidmatan awam merupakan institusi yang penting dalam mana-mana kerajaan kerana ia dipertanggungjawabkan untuk merealisasikan semua dasar, aspirasi dan peraturan demi pembangunan rakyat dan seterusnya negara (Rozita dll, 2008). Ini menunjukkan perkhidmatan awam saling berkait dengan rakyat dan negara. Menurut Zainal (2003) pula, perkhidmatan awam yang bertanggungjawab secara langsung dengan hal ehwal pembangunan, modenisasi dan kemajuan perlu kepada satu pendekatan sebagai panduan arah tuju dalam melaksanakan amanah yang diberikan oleh rakyat.
Elemen yang terpenting dalam mengurus tadbir negara adalah pembuatan keputusan awam yang merujuk kepada penggubalan dan pelaksanaan dasar kerajaan untuk memenuhi kepentingan rakyat (Azmi & Ariffin, 2015).
Proses memajukan pentadbiran pengurusan sektor awam adalah merupakan tanggungjawab semua anggota dalam sektor awam serta ahli-ahli pentadbiran Kerajaan (Zainal, 2003). Menurut Toffler (1986), etika merupakan penyesuaian diri terhadap sesuatu ukuran atau standard yang telah ditetapkan dalam sesuatu profesion mahupun dalam kumpulan. Manakala Buchholz (1989) menyatakan bahawa etika merupakan suatu pemahaman tentang apa yang boleh membentuk kehidupan yang baik dan sesuatu tindakan yang boleh membantu dalam mencapai kehidupan yang lebih sempurna.
2.         Virtuous Administrator
Pentadbir virtuous ialah pentadbir untuk rakyat dan begitu juga sebaliknya. Pentadbir ini dilantik oleh rakyat untuk bertindak bagi pihak mereka dalam mengejar kebaikan bersama yang diperolehi melalui komuniti politik. Dalam kata lain, pentadbir adalah pemegang amanah kerajaan kepada rakyat yang ditugaskan menjalankan autoriti bagi pihak komuniti politik dan juga rakyatnya. Oleh yang demikian, pentadbir dan rakyat adalah terikat di mana pentadbir akan terus memberikan khidmat untuk tujuan kebaikan bersama selagi masih bertugas. Pentadbir untuk rakyat juga menghormati rakyat yang terdiri daripada pelbagai komuniti. Kepelbagaian komuniti yang terdapat di Malaysia menjadi lambang kepada komuniti politik yang sihat di Malaysia.
Dalam konteks perkhidmatan awam, setiap kakitangan awam khususnya yang berurusan secara langsung dengan pelanggan atau orang ramai dikehendaki menunjukkan sikap yang mesra dan tutur kata yang lembut, tetapi bukannya sikap yang ego, sombong dan tutur kata yang kasar. Jika ini berjaya dilakukan, maka ia akan sekaligus dapat memberikan gambaran awal tentang nilai yang ada atau dimiliki oleh penjawat-penjawat awam. Di samping itu, penjawat awam juga perlu peka kepada etika profesionalisme dan mempraktikkannya. Malah, nilai-nilai berkecuali juga perlu ada dalam diri seorang penjawat awam demi tanggungjawab, peranan dan keperluan dalam perkhidmatan awam agar tidak akan berlaku masalah perpecahan dan konflik dalam melaksanakan tugas. Pentadbir untuk rakyat boleh menjalankan autoriti secara pentadbiran yang indirect di mana pentadbiran polisi harus menggunakan hubungan komuniti yang ada dan menguatkan hubungan komuniti dalam seluruh masyarakat dengan autoriti.
Pentadbir yang baik tidak menggunakan kuasa sebagai keutamaan untuk mentadbir rakyat, sebaliknya menekankan kepada amalan perkongsian kuasa. Jesteru itu, pentadbir awam seharusnya berkongsi kuasa dengan rakyat untuk kebaikan bersama. Pentadbir yang menggunakan kuasa untuk mentadbir rakyat adalah pentadbir yang tidak virtuous. Hal ini kerana pentadbir virtuous menjalankan tugas untuk membawa kebaikan bersama terutamanya kepada negara dan rakyat. Kuasa atau lebih dikenali sebagai autoriti hanya digunakan apabila nilai yang dimiliki oleh rakyat sahaja tidak dapat membendung tingkahlaku dalam semua aspek kehidupan bersama  maka perlu arahan autoriti untuk cuba memaksa rakyat bertindak demi kebaikan bersama. Kepelbagaian komuniti mempunyai kepelbagaian tingkahlaku. Oleh itu adalah pentingnya autoriti untuk mengawal komuniti yang pelbagai dan gelagat individu yang pelbagai.
2.1       Semangat awam
Nilai pertama iaitu nilai semangat awam adalah merujuk kepada keseimbangan yang perlu ada dalam pentadbiran bagi memuaskan hati semua pihak.  Pada dasarnya, setiap individu mempunyai kepentingan mereka yang tersendiri . dalam keadaan ini nilai semangat awam memainkan peranan penting yang mana pentadbir untuk rakyat  tersebut perlu berhadapan dengan keadaan di mana mereka perlu untuk memenuhi kehendak sesuatu pihak atau individu, namun dalam masa yang sama dia juga perlu mengambil bersat nilai serta keadaan orang lain dalam menjalankan sesuatu tugas atau tindakan bagi memastikan semua pihak berpuas hati.
Disebabkan keadaan ini, pentadbir untuk rakyat ini akan bertindak untuk menyeimbangkan keadaan pelbagai pihak. Situasi ini menyebabkan terdapat unsur tolak ansur dari pihak pentadbir untuk rakyat terhadap kehendak sesetengah pihak. Dengan kata mudahnya pentadbir awam berhadapan dengan kehendak daripada pihak atasan atau superior dan dalam masa yang sama pentadbir awam ini perlu untuk mengambil kira keadaan orang bawahan atau masyarakat dalam melaksanakan tanggungjawab yang diberi.
Jika dilihat daripada konsep perjawatan yang telah dipilih iaitu ketua polis daerah mereka sememangnya berada pada posisi center antara masyarakat dan juga pihak atasan mereka. Nilai semangat awam ini dilihat apabila mereka perlu melaksanakan sesuatu tugas dengan mengambil kira keadaan semua pihak termasuk orang bawahan dan juga masyarakat. sebagai contoh, ketua polis daerah ini diarah untuk mengendalikan “ops Aidilfitri” di kawasan yang diselia oleh pihak atasan Polis diRaja Malaysia (PDRM).  Perkara ini bertujuan untuk memastikan kesejahteraan masyarakat pada musim  hari raya. Bagi menjalankan tugasan ini, ketua polis daerah perlu untuk memberi arahan kepada orang bawahan mereka untuk memastikan ops yang dijalankan berjalan dengan lancar.
Namun konflik mungkin berlaku sekiranya pihak bawahan ini tidak berpuas hati dengan arahan yang diberikan. Oleh hal yang demikian ketua polis daerah ini perlu mengagihkan tugasan dengan adil dan saksama kepada anggota-anggota bawahan mereka agar anggota bawah mereka dapat merasakan keadilan arahan daripada pihak atasan. Keadaan ini boleh diibaratkan  seperti menangkap dua ekor dengan satu batu yang mana, mereka boleh menjalankan arahan yang diberi oleh pihak atasan dalam masa yang sama dia mampu untuk mendapatkan kerjasama daripada pihak bawahan sekali gus dapat memenuhi keperluan masyarakat dari segi keselamatan.
2.2       Berhati-hati
Nilai kedua yang perlu dimiliki oleh pentadbir awam ialah berhati-hati atau prudence. Prudence merupakan antara nilai yang penting yang perlu ada pada setiap pentadbir awam. Nilai ini merupakan satu nilai kebijaksanaan yang praktikal dan kebolehan mencapai matlamat yang baik melalui cara yang baik. Secara umumnya, nilai ini merujuk kepada nilai dalaman yang ada dalam diri setiap pentadbir awam di samping dengan kepakaran ilmiah untuk melakukan tugasan hakiki mereka. Nilai dalaman tersebutmerujuk kepada keupayaandan prinsip mereka dalam mengendalikan situasi-situasi yang timbul.
2.3       Mengutamakan nilai-nilai rasional
Integriti merupakan satu nilai amalan yang amat penting bagi sesebuah organisasi dalam mencorakkan budaya organisasi supaya lebih berkualiti dan unggul dalam sistem penyampaian perkhidmatan sesuatu organisasi. Situasi ini juga tidak terkecuali kepada sektor perkhidmatan awam Malaysia terutamanya dalam agensi penguatkuasaan undang-undang negara seperti Pasukan Polis Diraja Malaysia (PDRM). Sebagai sebuah pasukan keselamatan negara, PDRM telah berusaha untuk meningkatkan dan memantapkan nilai integriti dalam kalangan anggota polis demi memenuhi tuntutan masyarakat dan negara. Namun menurut laporan yang telah dikeluarkan oleh Biro Pengaduan Awam (2014) dan Suruhanjaya Integriti Agensi Penguatkuasaan (2014) telah menunjukkan PDRM memperoleh bilangan aduan yang tinggi daripada masyarakat berkenaan kemerosotan dalam sistem penyampaian perkhidmatan iaitu melibatkan tahap integriti dalam organisasi PDRM. Kertas ini akan memfokuskan dua faktor utama yang mempengaruhi integriti dalam agensi PDRM iaitu budaya organisasi dan integriti individu. Objektif kertas kerja ini adalah untuk mengetahui bentuk-bentuk pemantapan integriti dalam kalangan anggota polis dan faktor-faktor yang menjadi penyumbang utama kepada pelanggaran nilai integriti. Kajian ini menggunakan kaedah kualitatif dan kuantitatif iaitu temubual berstruktur, soal selidik terhadap 760 anggota serta pegawai PDRM yang sedang berkhidmat di Negeri Perak, serta kajian perpustakaan melalui buku dan jurnal. Dapatan kajian menunjukkan terdapat percanggahan para sarjana dalam menentukan kedua-dua faktor tersebut terhadap tahap integriti anggota polis. Namun begitu, faktor budaya organisasi dilihat lebih relevan dalam menjelaskan permasalahan integriti dalam kalangan anggota PDRM kerana mempunyai pengaruh yang besar terhadap perubahan sikap dan perilaku.
Pelan Integriti Nasional 2004 (PIN 2004) mentakrifkan integriti sebagai kualiti unggul yang wujud dalam kalangan individu serta berteraskan prinsip-prinsip yang mempunyai keteguhan kepada integriti dan amalan bermoral. PIN 2004 yang dilaksanakan oleh kerajaan Malaysia merupakan sebuah garis panduan terhadap pelaksanaan nilai integriti dalam sektor awam. Pelaksanaan pelan ini adalah selari dengan usaha untuk melakukan pembaharuan prinsip moral yang tinggi dalam kalangan penjawat awam serta bertujuan untuk meningkatkan tahap keberkesanan institusi-institusi awam khususnya institusi penguatkuasaan; sekaligus melahirkan pentadbiran yang telus dan licin dalam menyampaikan khidmatnya kepada masyarakat umum. Polis Diraja Malaysia (PDRM) merupakan salah satu diantara institusi-institusikeselamatan negara yang menjadi perhatian dalam pelan tindakan ini oleh pihak kerajaan.Institusi kepolisanselain ketenteraanmerupakan institusi keselamatan yang utama dalam memelihara keselamatan negara, khususnya berkaitan dengan hal ehwal kestabilan keselamatan dan keamanan dalaman negara. Sejajar dengan peranan kepolisan sebagai pelaksana undang-undang serta memiliki bidang kuasa yang luas, penerapan nilai-nilai integriti menjadi salah satu elemen penting bagi memastikan tanggungjawab tersebut dilaksanakan mengikut laras-laras yang sudah ditetapkan oleh Perlembagaan dan menjunjung semangat undang-undang . Justeru, pelaksanan PIN 2004 dapat dilihat sebagai salah satu kaedah untuk memperkukuh sistem penyampaian perkhidmatan PDRM supaya lebih berkesan bersandarkan kepada pengamalan nilai-nilai integriti yang bertepatan dengan norma masyaraka
3.1.1   Budaya organisasi dan integriti
Rasionalnya, kedua-dua hal tersebut adalah saling bertindak balas antara satu dengan yang lainnya yang mana di satu pihak, budaya organisasi merupakan aspek struktural yang mengambil bentuk konkritnya sebagai himpunan individu dalam sebuah unit hierarki yang mempunyai matlamat dan peranan yang jelas; manakala integriti pula merupakan aspek organik yang berbentuk abstrak yakni nilai-nilai yang perlu ada dalam setiap ahli organisasi bagi mendukung organisasi tersebut. Oleh hal yang demikian, dapat disebutkan bahawa dinamiknya sesebuah organisasi atau individu dalam organisasi adalah bergantung kepada persekitaran budaya tempat kerja yang disertai oleh ahli organisasi dan pengaruhnya terhadap nilai integriti yang dimiliki oleh ahli organisasi tersebut.
3.1.2   Budaya organisasi
Budaya berperanan sebagai teras kepada sesebuah organisasi iaitu elemen eksklusif yang mengandungi set-set perilaku tertentu yang kemudiannya menjadi norma kepada organisasi tersebut. Budaya organisasi menetapkan panduan, sama ada rasmi atau tidak rasmi, bagi mewujudkan keseragaman dalam kalangan ahlinya untuk melicinkan kerja-kerja pengurusan dan pentadbiran. Hal ini dilaksanakan dalam bentuk prosedur-prosedur tertentu serta melibatkan aspek tingkah laku termasuklah cara bekerja, berpakaian, dan berinteraksi sesama ahli organisasi. Budaya organisasi penting bagi memastikan disiplin setiap ahli terjaga di samping bertindak sebagai kod etika utama yang mengiktiraf individu tertentu sebagai ahli dalam organisasi tersebut. Selaku teras kepada organisasi, kod etika utama ini berperanan sebagai dasar yang memastikan komunikasi serta hubungan sesama ahli dapat berlangsung dengan lancar. Schein (1985) menjelaskan bahawa budaya organisasi merupakan suatu bentuk kecenderungan psikologi yang dimiliki oleh individu dalam organisasi. Kecenderungan psikologi ini adalah hasil daripada proses asosiasi yang dilalui oleh individu dalam organisasi dan selanjutnya menjadi faktor utama yang mempengaruhi pertimbangan serta tindakan yang dilakukan oleh individu-individu tersebut. Pendapat Schein ini turut diperkukuhkan oleh dapatan kajian Denison et.al (2012) yang mentakrifkan budaya organisasi sebagai corak nilai, kepercayaan, dan jangkaan yang dikongsi oleh setiap individu yang berada dalam sesebuah organisasi tertentu. Dapat ditanggapkan bahawa tingkah laku ahli kepada sesebuah organisasi banyak dipengaruhi oleh set-set panduan yang telah ditetapkan dan iaberlandaskan kepada kod etika utama yang menjadi tunjang operasi.
Hal ini bertepatan dengan saranan Michael Armstrong (2009) berkenaan pengaruh budaya organisasi terhadap perilaku individu. Budaya organisasi, bagi beliau, dibentuk melalui elemen-elemen nilai, keyakinan, norma, dan sikap yang mana kesemua elemen ini sekaligus menentukan perilaku-perilaku yang perlu dipatuhi oleh individu dalam organisasi. Berdasarkan kepada pendekatan tersebut, budaya organisasi yang telah terbentuk kemudiannya dapat digunakan untuk menyelia serta menguruskan ahli organisasi tersebut bagi memenuhi keperluan serta kepentingan organisasi di samping mengelakkan daripada berlakunya konflik dalaman yang mampu memudaratkan organisasi.
Budaya organisasi bertindak sebagai tunjang kepada kelangsungan sesuatu organisasi, perlu berfungsi dengan lancar bagi memastikan kelicinan organisasi tersebut. Justeru, sebagai suatu bentuk kod etika, budaya organisasi bertindak sebagai konsep nilai yang diyakini, boleh dipelajari, diterapkan,serta dikembangkan secara berterusan. Robbins & Judge (2011) menjelaskan bahawa budaya organisasi mengandungi enam fungsi utama yang berperanan untuk memastikan kelancaran dan kelangsungan sesebuah organisasi iaitu (1) sebagai panduan cara berperilaku; (2) merangsang rasional ahlinya; (3) membentuk imej dan identiti; (4) menuntut komitmen; (5) menyatukan ahlinya; dan (6) membentuk sikap berdasarkan visi dan misi yang telah ditetapkan oleh organisasi. Dalam pemahaman yang sama, kajianJames & Connoly (2009) terhadap 12 buah sekolah yang memiliki prestasi akademik yang baik di London mendapati wujud tiga asas utama dalam hubungan antara budaya organisasi dengan pembelajaran berkumpulan pelajar. Hasil kajian tersebut memperlihatkan tiga elemen utama dalam budaya organisasi yang memacu prestasi sekolah tersebut iaitu staf-staf di sekolah yang terlibat mengamalkan cara pengurusan yang cekap, penglibatan aktif dalam setiap aktiviti yang dijalankan, dan mempunyai guru besar yang berpengaruh. Berdasarkan dapatan kajian ini, dapat dilihat bahawa antara aspek penting yang menjamin kelancaran sesebuah organisasi ialah pengamalan set perilaku atau etika yang menggalakkan komunikasi antara ahli organisasi melalui keterlibatan dalam proses pembuatan dan pelaksanaan keputusan, serta mempunyai struktur hierarki yang jelas. Pengaruh budaya organisasi terhadap ketinggian integriti ahli organisasi dijelaskan oleh Cameron & Quinn (2011) melalui kajian yg dilakukan terhadap pekerja dalam bidang pengeluaran.
3.1.3   Integriti
Integriti merupakan persoalan yang penting bagi sesebuah organisasi, khususnya melibatkan organisasiorganisasi perkhidmatan awam yang menjadi wakil kepada kerajaan dan sentiasa berurusan secara langsung dengan masyarakat. Secara umumnya, integriti dapat ditanggapi sebagai satu set sistem atau norma dalam sesebuah organisasi yang mengandungi ketetapan-ketetapan perilaku dan nilai tertentu yang harus dipatuhi oleh setiap ahli organisasi tersebut. Dalam bahasa lain, perilaku dan nilai ini dapat juga disebutkan sebagai etika dan moralyang mana kedua-duanya menjadi pertimbangan penting dalam satusatu penilaian yang hendak dilakukan terhadap sesebuah organisasi atau individu yang terlibat dengan organisasi tersebut. Ringkasnya, persoalan etika dan moral ini menyentuh perihal kaedah pelaksanaan yang diambil oleh sesebuah organisasi (serta ahli didalamnya) bagi menjalankan tugas yang telah diamanahkan kepadanya.
Dalam konteks yang lebih khusus, persoalan integriti kebiasaannya akan terkait dengan perilaku atau tanggungjawab yang harus dipraktikkan oleh seseorang individu dalam organisasi yang disertainya. Integriti merupakan tunjang kepada pencapaian hasil kerja yang berkualiti yang telah diamanahkan kepada seseorang individu atau sesebuah organisasi. Ianya juga bertepatan dengan ciri-ciri bersepadu dan menyeluruh yang dianjurkan dalam sesebuah organisasi (Ab. Rahman, 2005). Integriti dapat digambarkan melalui penghayatan dan pengamalan nilai-nilai murni yang terserlah melalui tindakan-tindakan yang diambil oleh seseorang individu (Jamiah et.al, 2005). Tanggungjawab dan komitmen moral individu, disiplin kod etika pekerja dalam organisasi, dan pematuhan warga terhadap sistem undang undang negara (Grant, 2010; Sulaiman, 2006) yang menjadi teras kepada nilai integriti ini dibangunkan bersesuaian dengan nilai komuniti setempat masyarakat dalam sesebuah negara (Pattison & Edgar, 2011).
3.1.4   Integriti dalam pasukan polis
Badan kepolisan merupakan antara badan penguatkuasaan yang sering menjadi tumpuan para sarjana, khususnya yang cuba melihatnya dalam konteks hubungan kekuasaan. Memandangkan badan kepolisan merupakan institusi yang utama dan mempunyai pengaruh besar dalam soal keselamatan domestik negara serta dekat dengan pusat kekuasaan, adalah penting untuk dilakukan kajian komprehensif terhadap struktur organisasi polis. Hal ini tidak sahaja bermatlamatkan untuk membentuk institusi polis yang berkesan dan telus, tetapi juga berperanan untuk mencari sebuah mekanisme yang tepat bagi menjelaskan kelompangan-kelompangan yang wujud dalam badan kepolisan. Jika ditelusuri, terdapat percanggahan pendapat antara sarjana berkenaan persoalan integriti polis. Di sebelah pihak, faktor penurunan integriti polis adalah disebabkan oleh struktur dan budaya organisasi polis itu sendiri; manakala di sebelah pihak yang lain, ianya disebabkan oleh faktor individu yang disandarkan kepada kepentingan peribadi.
Sejajar dengan pengurangan perhatian yang diberikan terhadap penggunaan pendekatan individualistik dalam mengkaji penyelewengan polis, pendekatan kajian kumpulan mula digunakan oleh ahli sosiologi dan ahli kaji jenayah. Pendekatan kajian kumpulan ini memberikan tumpuan kepada konteks sosial di mana berlakunya peningkatan penyelewengan dan salah laku polis (Stoddard, 1968). Pendekatan organisasi memperuntukkan tiga ciri penyimpangan yang wujud dalam kebanyakan jenis pekerjaan iaitu (1) struktur peluang dan teknik-teknik yang memungkinkan pelanggaran peraturan; (2) sosialisasi melalui pengalaman atau jenis pekerjaan; dan (3) pengukuhan dan galakan daripada rakan-rakan sekerja (Barker & Carter, 1994: 47). Anggota polis berhadapan dengan dua persekitaran kerja dalam satu-satu masa iaitu persekitaran pekerjaan dan persekitaran organisasi. Persekitaran pekerjaan ialah aktiviti yang melibatkan interaksi antara seseorang anggota polis dengan masyarakat sekitarnya, termasuklah potensi-potensi bahaya yang wujud ketika anggota tersebut melakukan tugasan luar; manakala persekitaran organisasi pula merupakan interaksi yang berlaku dalam organisasi polis itu sendiri iaitu hubungan berbentuk hierarki dengan pegawai atasan serta ketidaktentuan peranan polis dalam pengurusan pengawasan (Terril et. al., 2003). Keadaan ini kemudiannya memungkinkan kewujudan struktur peluang serta teknik pelanggaran peraturan rentetan daripada kelompangan-kelompangan yang wujud dalam pengurusan pengawasan sekaligus membenarkan penyelewengan untuk berlaku (Barker & Carter, 1994). Misalnya, tugasan luar yang dilakukan oleh anggota polis termasuklah berhubungan dengan pesalahlaku undang-undang yang berpotensi untuk merasuah anggota tersebut bagi mengelakkan daripada ditahan. Sosialisasi melalui pengalaman pekerjaan juga menjadi punca utama kepada kecenderungan untuk melakukan penyelewengan. Proses sosialisasi ini dapat dipecahkan kepada empat tahap iaitu: (1) anggota polis secara individu berkongsi tugas yang sama; (2) kemudiannya mereka membangunkan interaksi yang berterusan sesama anggota, khususnya mereka yang terlibat dalam bahagian tugas yang sama; (3) hal ini seterusnya menjurus kepada penciptaan identifikasi identiti berdasarkan kumpulan-kumpulan kecil tersebut; dan (4) perkongsian identiti tersebut selanjutnya membina sebuah norma tidak rasmi yang dipraktikkan oleh ahli-ahli yang berada dalam kumpulan tersebut (Barker & Carter, 1994). Pembentukan kelompok-kelompok kecil serta pengukuhan norma tidak rasmi yang tidak baik mampu mempengaruhi kelancaran dan integriti anggota-anggota polis dalam sesebuah organisasi. Dominasi kelompok yang cenderung untuk melakukan salah laku dan melanggar etika kepolisan mampu untuk mewujudkan tekanan kepada anggota-anggota yang lain agar menyertai mereka. Hal ini dapat dilihat sebagai kesan daripada pembentukan kumpulan sokongan yang kuat yang mana ia mempunyai kesan besar terhadap penyelewengan yang berlaku dalam sesebuah organisasi polis. Dalam keadaan ini, individu yang enggan turut serta dalam norma tidak rasmi yang dominan tersebut akan menghadapi kemungkinan untuk disisihkan oleh kalangan rakan sekerja mereka yang mengamalkan norma tersebut. Tekanan-tekanan yang wujud dalam budaya organisasi yang tidak kukuh ini akan menyebabkan penyelewengan menjadi berleluasa memandangkan para anggota mengambil sikap untuk turut sama melakukan penyelewengan, atau jikapun mereka tidak bersetuju dengan salah laku yang berlaku, anggota terbabit tidak mampu untuk berbuat sesuatu dan terpaksa mendiamkan diri. Hal ini digambarkan oleh Harrison (1998) sebagai suatu bentuk fenomena yang beroperasi dalam “kod senyap” atau “kod rahsia” yang mana kegiatan salah laku sudah menjadi norma kebiasaan dalam organisasi dan tidak akan dilaporkan.
Pendekatan yang sama juga dapat digunakan dalam membentuk budaya-budaya kecil yang bersifat positif dan sekaligus mengambil peranan sebagai bantuan sokongan kepada kod rasmi sedia ada. Kumpulan-kumpulan kecil ini dikenalpasti memperdalam kesamaan mereka melalui perkongsian perspektif yang antara lain mengambil kira aspek berbahasa, pendirian mereka dalam organisasi, dan termasuklah sekecil-kecil hal seperti cara mereka menguruskan masa (Crank, 2004). Dengan mengenalpasti anggota-anggota yang membentuk kelompok positif ini, pihak organisasi dapat mengukuhkan budaya organisasi dengan menyerap kelompok ini ke dalam bahagian-bahagian pengurusan pentadbiran serta mewujudkan rangkaian sokongan moral yang berperanan sebagai galakan kepada anggota yang lain untuk turut sama mengamalkan budaya positif yang dianjurkan. Dalam hal ini, wujud dua bentuk budaya penting yang wujud secara bersekali serta sentiasa berinteraksi antara satu dengan yang lainnya iaitu budaya tradisional dan budaya pengurusan. Budaya tradisional merupakan pertalian yang wujud antara anggota polis dengan nilai-nilai tradisi dalam jabatan polis; manakala budaya pengurusan pula melibatkan pengurus pertengahan (mediator) yang memiliki ciri-ciri perintah dan kawalan yang berupaya untuk melaksanakan penyeragaman aktiviti-aktiviti jabatan (Crank, 2004). Budaya tradisional biasanya diwakili oleh anggota-anggota berpangkat rendah seperti konstabel yang bertindak berlandaskan ciri individu serta konsep-konsep tradisional dalam bidang kepolisan. Budaya pengurusan pula jelas terpapar dalam kalangan pegawai-pegawai kanan terutamanya dalam aspek yang bercirikan birokrasi nasional (Crank, 2004). Justeru, kerjasamayang tidak sahaja secara rasmi (berbentuk hierarki), tetapi juga tidak rasmi seperti hubungan berbentuk organic antara pegawai atasan dan anggota bawahan perlu dibentuk berasaskan nilai-nilai murni seperti setiakawan, ketelusan, jujur dan amanah. Secara tidak langsung, penekanan kepada kepentingan integriti akan tertanam dalam unit yang terkecil sehinggalah kepada keseluruhan anggota dalam organisasi. Kod rasmi berbentuk peraturan organisasi yang disokong oleh kod tidak rasmi yang menekankan peri penting pengamalan integriti dalam tugasan akan mewujudkan suatu budaya yang menolak penyelewengan. Sokongan untuk mengamalkan sikap sebegini tidak sahaja mampu memberikan galakan kepada para anggota untuk menjalankan tugas dengan lebih cekap dan amanah, malah turut memberikan tekanan kepada anggota-anggota yang cenderung untuk menyimpang daripada peraturan organisasi kerana bimbang akan disisihkan atau dilucutkan jawatan (Kappeler et. al., 1998). Walaupun saranan-saranan yang dikemukakan berkenaan pendekatan yang boleh digunakan untuk meningkatkan tahap integriti dalam kalangan anggota polis kelihatan mudah untuk dilaksanakan, tetapi usaha-usaha tersebut juga turut bergantung kepada budaya kecil mana yang lebih dominan dalam organisasi; sama ada negatif atau positif. Hal ini kerana, perubahan-perubahan yang hendak dilakukan perlu untuk mempertimbangkan konteks semasa organisasi polis yang dikaji. Jika organisasi tersebut sudah sedia tertanam dengan ketinggian nilai integriti, maka tugas untuk meningkatkan tahap integriti lebih tertumpu kepada usaha peningkatan kecekapan. Berlainan pula halnya dengan organisasi yang terbeban dengan penyelewengan yang berleluasa dalam kalangan anggota yang mana budaya-budaya kecil yang wujud dalam organisasi cenderung untuk mengambil kedudukan yang negatif. Dalam hal ini, tugas untuk meningkatkan integriti berhadapan dengan cabaran yang lebih besar, baik daripada struktur sistem dan organisasi itu sendiri, mahupun daripada kalangan anggota yang sudah selesa serta mendapat faedah dengan sistem sedia
3.            Kesimpulan
Usaha-usaha yang telah dilakukan iniwalaupun mempunyai impak yang positif terhadap peningkatan tahap integriti anggota PDRMmasih lagi dapat dipersoalkan. Hal ini kerana, permasalahan sikap dan budaya merupakan permasalahan yang tidak dapat diselesaikan dengan sekadar menukar acuan sistem yang ada tanpa mengambil inisiatif untuk memahami budaya kerja yang dihidupi oleh ahli organisasi. Oleh hal yang demikian, adalah penting untuk melakukan kajian yang komprehensif terhadap hubungkait antara pengaruh budaya organisasi terhadap nilai dan etika ahli sesebuah organisasi. Dengan berpandukan kepada data-data sedia ada serta kerangka konseptual yang telah dibangunkan, kajian lanjut berkenaan hubungan tersebut dapat dikontekstualisasikan ke dalam iklim budaya organisasi PDRM. Justeru, selain sekadar menganalisis fakta-fakta empirikal yang bersifat nasional, kajian juga harus dilakukan dalam skala yang lebih kecil seperti budaya organisasi PDRM di setiap negeri. Hal ini penting agar pengetahuan tentang hubungan budaya setempat dengan pelaksanaan gerak kerja dapat dianalisis dengan lebih mendalam serta mampu memberikan hasil yang lebih substantif terhadap pembangunan integriti PDRM.

No comments:

Post a Comment

BUKIT GAPIS , GUNUNG MELAKA

  Pernah mendaki atau dengar mengenai Gunung    Melaka ? Tak pernah? Kami pun. Baru-baru ini Bukit Gapis telah diisytiharkan sebagai Gunung ...