KEPEMIMPINAN DAN PENGURUSAN
Fungsi-Fungsi Pemimpin
u Dalam memperkatakan tentang fungsi
kepemimpinan, Adair (1988) menggariskan bahawa fungsi tersebut mencakupi fungsi
tugas, fungsi individu dan fungsi kumpulan.
(i) Fungsi
tugas - melibatkan definisi tugas, membuat perancangan, mengagihkan kerja
dan sumber-sumber, mengawal kualiti dan tempoh kerja, memeriksa prestasi
terhadap perancangan dan mengubahsuai perancangan.
(ii) Fungsi
individu - mencakupi menangani masalah-masalah personal, memberi pujian
kepada individu, mengangkat status, mengiktiraf keupayaan dan menggunakan
kemampuan individu serta melatih individu.
(iii) Fungsi
kumpulan - mencakupi penetapan standard atau piawaian,mengekalkan disiplin
dan membina.
u Menurut Mintzberg (1989) fungsi kepemimpinan
ialah seperti berikut:
(i) Menyelaraskan matlamat dalam kalangan
ahli-ahli.
(ii) Menyeimbangkan sumber-sumber dan
keupayaan ahli dengan tuntutan persekitaran.
(iii) Menyediakan struktur kumpulan yang
diperlukan untuk memfokus maklumat dengan efektif bagi menyelesaikan masalah.
(iv) Memastikan
semua maklumat yang diperlukan boleh diperoleh di pusat membuat keputusan
apabila diperlukan.
u Bagi Stogdill (1974) fungsi kepemimpinan ialah
seperti berikut:
(i) Mengekalkan
struktur kumpulan.
(ii) Mengekal
hala tuju.
(iii) Menangani
tuntutan yang bercanggah yang wujud dari dalam dan luar kumpulan.
(iv)
Menjelaskan objektif dan menyediakan cara-cara untuk mencapai matlamat.
(v) Mengurus
tindakan dan interaksi dalam kumpulan.
(vi)
Mengekalkan kedaulatan kumpulan dan kepuasan ahli.
(vii)
Memudahkan kumpulan mengerjakan tugas.
u Menurut Cleveland (1972) pemimpin mempunyai
fungsi seperti:
(i) Mewujudkan
dan mengakui hierarki matlamat kumpulan dan nilai-nilainya.
(ii)
Mengiktiraf dan menyepadukan pelbagai gaya kognitif yang ada dalam kumpulan.
(iii)
Menggunakan keupayaan ahli-ahli dalam kumpulan semaksimum mungkin.
(iv) Membantu
ahli-ahli menyelesaikan masalah melibatkan adaptasi terhadap realiti luaran dan
juga yang melibatkan keperluan interpersonal.
Peranan Pengurusan Mintzberg
1. Kategori interpersonal
u Dalam kategori interpersonal terdapat tiga peranan
khusus iaitu peranan sebagai lambang, peranan sebagai ketua atau pemimpin dan
peranan perhubungan.
Dalam peranan sebagai lambang, pengurus menjalankan
tugas-tugas simbolik sebagai ketua organisasi. Manakala dalam peranan sebagai
ketua atau pemimpin, pengurus mewujudkan iklim kerja dan merangsang subordinat
untuk mencapai matlamat organisasi
2. Kategori pemberi maklumat
u Dalam kategori pemberi maklumat juga mengandungi tiga
peranan iaitu sebagai pemantau,
penyebar dan jurucakap. Sebagai pemantau, pengurus bertindak mengumpul semua maklumat yang relevan dengan
organisasi.
u Sebagai penyebar, pengurus mengedarkan maklumat
daripada luar kepada ahli-ahli dalam organisasi.
3. Kategori pengambilan keputusan
u Dalam kategori pengambilan keputusan terdapat empat
peranan khusus iaitu sebagai
pengusaha, pembantu gangguan, pengagih sumber dan perunding.
u Pengurus mengambil peranan usahawan apabila mereka
mula mengawal perubahan dalam organisasi supaya sesuai dengan keadaan
persekitaran yang berubah.
u Peranan sebagai pembantu gangguan didapati apabila
mereka terpaksa menyelesaikan perubahan yang tidak dijangkakan.
KEPEMIMPINAN
AUTOKRATIK (VS) KEPEMIMPINAN DEMOKRATIK
Kepemimpinan Autokratik
u Likert melihat kepemimpinan autokratik dalam dua
bentuk iaitu sistem eksploitif autokrat dan benevolent autokrat. Kepemimpinan
eksploitif autokrat bersifat dogmatik. Pemimpin jenis ini kurang memberi
kepercayaan kepada ahli-ahli kumpulan.
u Pendekatan gaya kepemimpinan autokratik bersifat
arahan dari atas ke bawah. Perintah atau arahan yang dikeluarkan itu mesti
dilaksanakan tanpa sebarang pertanyaan. Ini menunjukkan bahawa komunikasi lebih
berat ke bawah.
u Komunikasi dua hala jarang terjadi. Malah sangat
sedikit interaksi secara lateral (mendatar) atau wujudnya kerja berpasukan.
Motivasi pekerja dirangsang menerusi ganjaran dari masa ke masa dan juga
berasaskan hukuman.
u Mereka percaya bahawa ganjaran yang berupa kebendaan
sahaja yang boleh memberikan dorongan kepada pekerja. Pembuatan keputusan dan
kawalan juga berada di sebelah pihak sahaja iaitu di tangan pengurusan atasan.
Penyelesaian masalah pula diatasi berasaskan maklumat yang sedia ada. Sistem
benevolent autokrat pula memperlihat pendekatan parental dalam pengurusan.
Kepemimpinan Demokratik
u Pemimpin dalam kepemimpinan demokratik membuat
keputusan dengan melibatkan ahli-ahli dalam kumpulannya. Jika suatu keputusan
dibuat pemimpin akan menerangkan
sebab-sebabnya kepada ahli-ahli dalam kumpulan.
u Di bawah
kepemimpinan jenis ini pujian mahupun kritikan terhadap ahli-ahli akan dibuat secara objektif.
u Corak kepemimpinan demokratik dikatakan yang paling berkesan dan produktif.
u Corak kepemimpinan ini meningkatkan interaksi, komunikasi dan pembuatan
keputusan pekerja.
u Corak ini menghasilkan pemikiran baharu, perubahan
yang positif dan rasa tanggungjawab bersama.
KEPIMPINAN DIREKTIF (VS) KEPEMIMPINAN PARTISIPATIF
Kepemimpinan Direktif
u Peranan pemimpin dalam corak kepemimpinan ini dilihat
sangat aktif khususnya dalam penyelesaian masalah dan pembuatan keputusan.
Beliau mengharapkan ahli-ahli di bawahnya dapat dibimbing dengan keputusan yang
diambilnya.
u Untuk mendapatkan penerimaan atau cadangannya diterima
pengurus atau pemimpin, direktif akan menggunakan cara memujuk, memberi alasan
yang munasabah dan logik.
u Ada kalanya pemimpin jenis ini menekankan kepentingan
atau keperluan dana dan ada kalanya menggunakan ganjaran atau tekanan supaya
diterima. Pemimpin hanya mengeluarkan perintah dan arahan.
u Kelebihan kepemimpinan direktif:
(i) Banyak
arahan daripada pemimpin-pemimpin ada hubungan dengan penambahbaikan
keberkesanan kumpulan.
(ii)
Kepemimpinan direktif cuba mengurangkan semaksimum mungkin kesalahan.
(iii) Schumer
mendapati bahawa kualiti dan kuantiti produktiviti dapat ditingkatkan oleh
kepemimpinan berbentuk direktif.
(iv)
Penambahbaikan dalam aktiviti penyelesaian masalah.
(v) Ahli-ahli
akan menyelesaikan masalah dengan lebih berkesan di bawah arahan.
Kepemimpinan Partisipatif
u Corak kepemimpinan ini berasaskan pengaruh pemimpin
terhadap yang dipimpin. Pemimpin sangat menggalakkan penglibatan dan
partisipasi ahli-ahli di tempat kerja. Arahan dan perintah yang dikeluarkan
oleh pemimpin disertai dengan keterangan atau penjelasan secara terperinci.
u Dalam sistem kepemimpinan partisipatif wujud
komunikasi dua hala. Komunikasi berlaku secara mendatar dan menegak. Pimpinan
cuba mempengaruhi ahli-ahlinya atau berlaku tawar-menawar dengan mereka.
u Dalam keadaan lain pengurus mendapatkan pandangan
ahli-ahlinya sebelum sesuatu keputusan diambil atau dibuat. Ada pengurus atau
pemimpin melibatkan penyertaan ahli-ahli sepenuhnya dalam mencapai sesuatu
keputusan.
Lazimnya wujud penglibatan kumpulan kerja dalam
penetapan matlamat, pembuatan keputusan, penambahbaikan kaedah dan penilaian
prestasi.
KEPEMIMPINAN BERORIENTASI TUGAS (VS)
KEPEMIMPINAN BERORIENTASI HUBUNGAN
Maksud Orientasi Tugas
u Pemimpin yang berorientasikan tugas sangat mengambil
berat akan perkara-perkara seperti prihatin terhadap pengeluaran, berkeinginan
untuk mencapai kejayaan, berorientasikan pencapaian, memberi penekanan kepada
pengeluaran dan memudahkan kerja serta pencapaian matlamat.
u Pemimpin yang hanya berorientasikan tugas biasanya
akan mengekalkan jarak psikologi antara mereka dengan ahli-ahlinya dan bersifat
dingin serta mengasingkan diri.
u Kejayaan pemimpin-pemimpin yang berorientasikan tugas
dapat dilihat kepada sumbangan yang diberikan terhadap keberkesanan kumpulan
dengan menetapkan matlamat, mengagihkan tenaga kerja dan menguatkuasakan
sekatan.
u Usaha dibuat bagi menstruktur ahli-ahli mereka,
menjelaskan peranan yang lain, menerangkan perkara yang perlu dilakukan dan
sebab dilakukan, mewujudkan corak atau bentuk organisasi dan saluran-saluran
komunikasi dengan jelas serta menentukan cara-cara untuk menyiapkan tugasan.
Maksud Orientasi Hubungan
u Pemimpin juga berbeza dalam usaha mencari pendekatan
hubungan manusia dan cuba mengekalkan hubungan sebagai kawan dan membantu
ahli-ahli mereka. Mereka yang sangat prihatin dikenal pasti sebagai pemimpin
berorientasikan hubungan.
u Mereka sangat prihatin terhadap manusia, berpusatkan
manusia, sangat prihatin terhadap penjagaan atau penjagaan kumpulan, memudahkan
interaksi dan sokongan, berorientasikan interaksi, mengambil berat
pekerja-pekerja dan ingin bergabung atau bersama.
u Pemimpin sebegini ialah pemimpin ekspresif dan cuba
mewujudkan jalinan sosial dan emosi.
u Biasanya pemimpin orientasi hubungan ialah pemimpin
yang menaruh kepercayaan terhadap ahli-ahlinya dan tidak banyak kawalan
terhadap mereka atau penyeliaan yang ketat terhadap subordinat.
No comments:
Post a Comment