KEPIMPINAN DAN PERSEKITARAN
ORGANISASI
Menurut Yukl (2002), pengurusan yang cekap terhadap
persekitaran khasnya persekitaran luaran telah menjadi tanggungjawab utama
pemimpin dan pihak urusan atasan.
Yukl juga memberikan beberapa panduan bagi seseorang
pengurus untuk menguasai persekitaran organisasinya :-
1. Mengenal pasti maklumat yang perlu.
•
Pengurus harus mempunyai keupayaan untuk mengenal pasti maklumat yang perlu dan
penting dalam memahami persekitaran yang mencorakkan organisasi yang diwakili.
•
Pengurus perlu mahir untuk menangani masalah yang berlaku berdasarkan kepada
info yang dimiliki.
•
Pengurus berkeupayaan dalam memahami pencapaian organisasi berbanding
organisasi lain juga akan membantu dalam membawa hala tuju yang lebih jelas dan
pencapaian kejayaan yang berpanjangan.
2. Menggunakan pelbagai kaedah dalam mendapatkan
sumber maklumat.
•
Kebijaksanaan pengurus dalam mendapatkan maklumat amat penting bagi memastikan
keputusan yang dilakukan tidak berlaku ketidakadilan.
•
Kebergantungan yang tinggi terhadap seseorang individu dalam mendapatkan
maklumat pastinya akan mengundang tindakan negatif seperti bias, berat sebelah,
kronisme, nepotisme dan sebagainya.
•
Bagi mewujudkan suasana harmoni dalam organisasi, pengurus haruslah mempunyai pelbagai kemahiran dalam
mendapatkan maklumat bagi
menguasai persekitaran luaran mahupun dalaman.
3. Memahami keperluan organisasi dan subordinat.
•
Sesuatu yang penting kepada seseorang pengurus untuk belajar dan memahami
keperluan organisasi dan juga subordinat di bawahnya.
•
Perlu untuk mengelakkan keadaan ketidakseimbangan dalam organisasi iaitu
pengurus lebih ke arah organisasi semata-mata dan meninggalkan kepentingan
subordinat serta tidak menitikberatkan kepentingan organisasi sebagai matlamat
kejayaan.
4. Memahami sebarang ancaman yang bakal berlaku.
• Pengetahuan mengenai sebarang ancaman sama ada
bersifat luaran mahupun dalaman amat penting dikuasai oleh setiap pengurus.
Pengetahuan ini akan memberikan idea kepada pengurus untuk berhadapan dengan
sebarang ancaman dan dalam masa yang sama banyak membantu dalam pembuatan
keputusan.
5. Kaitkan persekitaran dengan plan strategik.
•
Maklumat mengenai persekitaran sangat berguna bagi pihak pengurus dalam menilai
semula pelan strategi yang telah dirancang. Dengan penguasaan terhadap maklumat
persekitaran, pengurus akan lebih mudah merancang strategi bagi berhadapan dengan sebarang ancaman dan
mengambil segala peluang yang ada.
7.3.1 Formal
Team
• Kumpulan ini
dibentuk melalui pelantikan secara rasmi dalam organisasi. kumpulan ini dapat
dibahagikan kepada dua pecahan utama iaitu pasukan fungsian dan juga pasukan
tugas. Pasukan fungsian melihat kepada peranan pihak bawahan kepada pengurus
atasan.
• Pihak pekerja
tadi haruslah melaporkan segala perkembangan operasi organisasi kepada pengurus
atasannya. Keadaan ini biasanya terbentuk melalui hierarki atau carta
organisasi yang mana pelantikannya ialah secara formal atau rasmi.
• Pasukan tugas
pula dapat dibahagikan kepada dua iaitu pasukan tugas tetap dan juga pasukan
tugas sementara. Pasukan tugas tetap ditubuhkan untuk sesuatu tujuan sama ada
atas keperluan semasa atau mengikut perkembangan organisasi.
• Biasanya
pasukan ini ditugaskan untuk melihat perkara-perkara kritikal yang biasanya
memberi ancaman kepada organisasi.
7.3.2 Informal Team
• Biasanya terbentuk atas tujuan-tujuan tertentu yang
lebih bersifat memenuhi tuntutan sosial. Oleh yang demikian, ahli setiap
kumpulan biasanya berubah-berubah mengikut keadaan dan keperluan (Yukl, 2002).
• Pihak pengurusan atasan juga biasanya memberi sokongan
kepada aktiviti sedemikian bagi merapatkan hubungan antara subordinat dengan
pihak majikan.
• Antara contoh kumpulan tidak formal ialah kumpulan
perlawanan persahabatan bola sepak, kejohanan golf, memancing dan sebagainya.
• Kebanyakan pasukan informal juga ditubuhkan atas dasar
persahabatan, keakraban dan kebiasaannya wujud dari kumpulan-kumpulan kecil.
• Kumpulan ini mempunyai tujuan dan objektif tertentu
serta keakraban yang wujud akan memudahkan pencapaian objektif. Pembubaran
kumpulan ini biasanya akan berlaku apabila objektif penubuhan telah dicapai.
Namun, keakraban yang wujud masih lagi menjadikan kumpulan
• tersebut mempunyai ikatan persahabatan dan sering
berkomunikasi.
7.3.3 Cross Functional Team
• Digunakan untuk meningkatkan keberkesanan kepada
kumpulan khasnya dalam melengkapkan aktiviti yang memerlukan kerjasama individu
tertentu.
• Ini lebih menjurus kepada gabungan kepakaran antara
ahli. Ini juga bermakna kumpulan ini terbentuk daripada individu yang memiliki
kemahiran dan pengetahuan tertentu. Biasanya bersifat sementara namun dalam
beberapa kes kumpulan ini ada yang bersifat tetap.
• Contoh yang bersifat tetap ialah kumpulan pembangunan
teknologi angkasa lepas yang ahli kumpulannya terdiri daripada individu yang
memiliki kemahiran berbeza namun saling memerlukan satu sama lain.
• Seseorang ketua dalam cross functional team haruslah
mendapat sokongan penuh daripada pihak atasan khasnya yang berupa kewangan,
moral, motivasi dan tidak kurang juga sokongan dalam bentuk politik. Kegagalan
untuk mendapatkan sokongan juga akan menyebabkan komunikasi antara pihak yang
terbabit mengalami kekangan khasnya dalam bentuk kerjasama dan komitmen.
7.3.4 Self Managed Moral Team
• Seorang pemimpin haruslah memiliki kemampuan dan
kemahiran melebihi ahli lain. Ini bersamaan dengan teori kepimpinan yang telah
dibincangkan iaitu seorang pemimpin haruslah memiliki kemahiran dan ilmu yang
lebih berbanding dengan orang lain. Keadaan ini perlu bagi memastikan pengaruh
dan kuasa yang dimiliki boleh digunakan untuk mendapatkan sokongan daripada
pihak bawahan.
• Selain itu, pemimpin juga perlulah mempunyai kemahiran
dalam mewujudkan suasana kerja yang lebih kondusif dan efektif yang dapat
menghilangkan rasa bosan dalam kalangan ahli. Suasana kerja yang baik dan
mencabar amat diperlukan bagi melahirkan subordinat yang berdaya saing dan
mampu untuk membawa organisasi ke hala tuju yang hendak dicapai.
• Oleh yang demikian, peranan untuk mewujudkan
persekitaran kerja yang selamat, mencabar, efektif dan proakatif amat
diperlukan dalam kalangan pemimpin.
• Komunikasi yang baik antara pemimpin dan pihak atasan
juga haruslah berada pada tahap yang positif. Hubungan yang baik dengan pihak
atasan akan memudahkan untuk pemberian imbuhan kepada ahli apabila berjaya
dalam melaksanakan sesuatu projek.
7.3.5 Virtual Team
• Kumpulan jenis ini lebih dikenali sebagai kumpulan
maya. Ahli tidak selamanya bertemu disebabkan oleh faktor geografi dan
berlakunya keterbatasan pertemuan kerana kurang bersemuka antara satu sama
lain.
• Namun pada kebiasaannya komunikasi antara ahli akan
dilakukan berdasarkan kepada kecanggihan teknologi seperti Internet, video
conference, groupware, portal, multimedia presentation dan juga teknologi
generasi ke-3 (3G).
• Ini disebabkan oleh beberapa faktor seperti
globalisasi, kerjasama dengan syarikat antarabangsa, jalinan kerjasama
(joint-venture), perjanjian persefahaman (MOU) dan sebagainya.
• Kumpulan ini boleh terbentuk dalam dua sifat iaitu
bersifat kekal dan sementara. Tambahan beliau lagi, cabaran kepada pemimpin
dalam kumpulan ini ialah kesukaran bagi mencari masa yang sesuai untuk
menemukan semua ahli.
Jenis-Jenis Konflik
1. Konflik diri
• Konflik berlaku dalam diri pelaku itu sendiri.
Sebahagian daripada kesan konflik ini wujud hasil daripada tugas dan kerja yang
mana individu terbabit terlibat dalam pembuatan keputusan.
• Keadaan akan bertambah rumit lagi apabila keputusan
yang bakal dibuat melibatkan beberapa alternatif yang bersesuaian alternatif
tersebut mempunyai kesan negatif dan positif.
2. Konflik antara manusia
• Biasanya berlaku kesan daripada kepelbagaian persepsi,
pertentangan pendapat dan juga percanggahan keputusan.
• Konflik antara manusia biasanya banyak berlaku di
tempat kerja kerana individu yang terbabit memiliki pemikiran, idea dan juga
tahap kefahaman yang berbeza-beza.
3. Konflik pasukan
• Pasukan sangat diperlukan khasnya dalam menyelesaikan
satu-satu projek mahupun tugasan. Biasanya pasukan akan dibentuk daripada
kalangan individu yang memiliki tahap kepakaran dan kemahiran yang berbezabeza.
• Konflik antara pasukan biasanya berlaku melibatkan konflik antara pasukan A dan juga pasukan B. Memandangkan implikasi yang besar kesan daripada konflik ini, maka perhatian yang sewajarnya haruslah diberikan.
Pengurusan Konflik
1. Pengelakan
• Gaya pengurusan konflik pengelakan lebih kepada
memisahkan pihakpihak yang berkonflik. Ini termasuklah memindahkan atau mungkin
memecat salah seorang individu yang terbabit.
• Namun tindakan pemecatan merupakan pilihan terakhir
selepas semua cara telah dicuba dan menemui kegagalan.
• Malah pihak pengurus dan pemimpin juga boleh
menggunakan kaedah psikologi dalam meredakan konflik tersebut.
2. Penyesuaian
• Gaya ini biasanya digunakan dengan cara mengetepikan
kehendak satu pihak dan memberi tumpuan kepada pihak yang lagi satu. Ini
penting bagi menjaga keharmonian, mendapatkan kerjasama dan seterusnya menjaga
nama baik organisasi.
3. Persaingan
• Konflik bagi gaya ini wujud kesan daripada persaingan
antara dua pasukan yang melihat kepentingan diri sebagai keutamaan. Justeru,
keputusan harus dibuat bagi memilih satu pihak sahaja dan mengetepikan pihak
yang lagi satu.
• Keputusan harus dibuat dengan pantas kerana kedua-dua
pihak enggan bertolak-ansur dan menolak untuk mengadakan perbincangan antara
satu sama lain.
4. Kompromi
• Situasi apabila setiap pihak mengalah dan mengorbankan
sedikit kepentingan pasukan atau diri bagi memberi keutamaan kepada perpaduan
dalam organisasi.
• Kedua-dua pihak akan menang dalam satu aspek dan kalah
dalam aspek yang lain.
5. Permuafakatan
• Gaya permuafakatan merupakan gaya yang paling ideal
dan signifikan. Di sini kedua-dua pihak yang berkonflik akan menggunakan
situasi menangmenang.
• Implikasinya, semua pihak mencapai persetujuan untuk
memaksimumkan pencapaian matlamat dan meningkatkan perpaduan pasukan.
Perkaitan antara Stres dan Konflik
• Stres atau tekanan wujud disebabkan oleh konflik
antara kebolehan diri dan tuntutan tugas yang dilakukan. Stres juga wujud
disebabkan oleh tindakan atau reaksi individu terhadap persekitaran yang
mengancamnya.
• Desakan keadaan semasa yang menuntut ke arah perubahan
banyak mempengaruhi organisasi terbabit dalam menentukan hala tujunya.
• Leavirt (1958) melihat stres sebagai destree yang
berasal dari Perancis yang membawa maksud kesempitan atau penekanan. Guess et
al. (1977) melihat stres dari sudut yang berbeza. Beliau membahagikannya kepada
dua jenis iaitu stres positif (eustress) dan juga negatif (distress).
• Eustress wujud disebabkan oleh adanya cabaran ke arah
kebahagiaan hidup mahupun kerjaya. Disebabkan tekanan ini, individu terbabit
akan cuba untuk berusaha lebih giat lagi bagi mengatasi cabaran yang dihadapi.
• Sebaliknya, distress pula lebih kepada tekanan yang
berterusan dan pastinya memberi kesan yang besar kepada produktiviti individu
terbabit.
No comments:
Post a Comment