Thursday, 4 February 2021

KERJA KHUSUS - KESAN COVID 19 DENGAN PBT

 




SOALAN TUGASAN

Pertubuhan Buruh Antarabangsa (ILO) menyatakan bahawa krisis coronavirus (Covid-19) pada suku kedua tahun 2020, akan menyebabkan 195 juta orang kehilangan pekerjaan sepenuh masa. Sebagai seorang pengurus, bagaimanakah anda melihat wabak ini sebagai satu isu yang boleh menjejaskan operasi organisasi anda.

Bincangkan juga tindakan intervensi yang anda akan lakukan bagi mengurangkan kesan wabak ini terhadap prestasi dan mutu kerja organisasi anda.

1.0 PENDAHULUAN

Pada akhir tahun 2019, dunia dikejutkan dengan munculnya virus baru, Novel Coronavirus atau lebih dikenali sebagai Covid-19. Wabak ini mula dikesan dalam satu bandar-bandar di wilayah Wuhan, China dan mula tersebar di seluruh dunia khususnya di negara inikita adalah Malaysia dan amnya seluruh dunia. Virus ancaman ini adalah ancaman global dan tidak lagi terpencil. Ini kerana sehingga 13 Disember 2020, angka tersebut di seluruh dunia dunia telah mencapai sebanyak 1.6 juta kematian kes terkumpul di seluruh dunia adalah 71.4 juta orang. Pelakon ini sangat membimbing seluruh masyarakat dunia, terutamanya di negara kita Malaysia. Orang Malaysia pertama yang disahkan positif Covid-19 adalah pada 14 Januari 2020 yang mempunyai sejarah perjalanan ke negara jiran, Singapura.

Perkara ini telah memberi kesan kepada Jabatan Perkhidmatan Awam Negara termasuklah Pihak Berkuasa Tempatan apabila kerajaan melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan ( PKP ) bermula pada 18 Mac 2020 dan berlanjutan sehingga 12 Mei 2020, manakala Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) 13 Mei 2020 sehingga 09 Jun 2020. Bagi Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP) pula bermula pada 10 Jun 2020 sehingga 31 Disember 2020.

Negara telah melalui beberapa peringkat PKP bermula 18 Mac 2020. Strategi PKP juga disusun selari dengan perkembangan semasa. Sepanjang PKP tersebut sektor kerajaan telah melalui pelbagai cabaran yang tidak pernah dihadapi sebelum ini – sama ada secara individu, keluarga mahupun organisasi. Bilamana pelan membendung penularan pandemik Covid-19 ini diarahkan serentak seluruh negara, dengan bermula dengan mengeluarkan arahan Bekerja Dari Rumah (BDR) bagi sebahagian penjawat awam. Sebilangan lain pula ditugaskan untuk terus bekerja dari pejabat bagi sektor-sektor perkhidmatan kritikal atau menjadi frontliners dalam menangani penularan wabak Covid-19. Hasil perancangan rapi dan gerak kerja ini boleh dinilai oleh rakyat dan outcome hasil usaha ini juga telah dilaporkan secara meluas di peringkat antarabangsa. Sebagai penjawat awam, tugas mereka adalah jelas – sebagai perancang dan pengerak jentera Kerajaan, tanpa soal. Arahan diterima dan dilaksanakan. Kesinambungan dan kesejahteraan negara di bahu penjawat awamdan berdepan dengan dua objektif yang mesti diimbangkan. Pertamanya untuk membendung penularan wabak dan yang keduanya, bagi memastikan kelangsungan hidup rakyat serta ekonomi negara terpelihara. Ringkasnya, ia menyentuh life and livelihood.

Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam, Tan Sri Mohd Khairul Adib Abd Rahman, berkata IKH menilai enam domain utama, iaitu kesejahteraan emosi, kepuasan hidup, kefungsian psikologi, kesejahteraan sosial, kesejahteraan pekerjaan dan kesihatan mental.

Mohd Khairul Adib berkata, akibat pandemik COVID-19, terdapat kehidupan individu terganggu dan terkesan dengan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) hingga menjejaskan kesejahteraan psikologi diri seperti kegelisahan, ketakutan dan terasing apabila mengamalkan penjarakan fizikal.

Sekiranya perkara ini tidak ditangani dengan berkesan, ia boleh mencetuskan reaksi negatif kepada fisiologi tubuh badan dan mereka cenderung mengalami stres, jatuh sakit dan mengalami penurunan kefungsian kognitif. Ini juga memberi implikasi negatif kepada prestasi kerja pegawai.

2.0 LATAR BELAKANG PIHAK BERKUASA TEMPATAN

Pihak Berkuasa Tempatan merupakan Sistem Kerajaan yang ketiga selepas Kerajaan Pusat (Malaysia) dan Kerajaan Negeri. Takrifan PBT dibuat berdasarkan 3 undang-undang PBT seperti berikut :- 


2.1 Akta Kerajaan Tempatan 1976 (Akta 171) - PBT di Semenanjung Malaysia 
Seksyen 2 Akta Kerajaan Tempatan 1976 (Akta 171) mentakrifkan PBT sebagai Majlis Bandaraya, Majlis Perbandaran atau Majlis Daerah manakala bagi Wilayah Persekutuan, PBT ditakrifkan sebagai Datuk Bandar Kuala Lumpur seperti yang dinyatakan di bawah Seksyen 3 Akta Ibu Kota Persekutuan 1960. 

 

2.2 Local Authorities Ordinance 1996 (Chapter 20) - PBT di Sarawak
"Local Authority" means - 
(a) a City Administration named in Part I of the First Schedule;
(b) a Municipal Council named in Part II of the First Schedule;
(c) a District Council named in Part III of the First Schedule;
 Lembaga Kemajuan Bintulu (BDA) turut dimasukkan dalam (b) di atas. 


2.3 Local Government Ordinance 1961 (Sabah No. 11 of 1996) - PBT di Sabah
"Authority" means any District Council, Town Board or Municipal Council established under the provisions of Section 3.

 

Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) di negara ini dibahagikan kepada tiga kategori seperti berikut:

  1. Majlis/Dewan Bandaraya
  2. Majlis Perbandaran
  3. Majlis Daerah

2.4 Perbezaan ketiga-tiga kategori adalah berdasarkan ciri-ciri masing-masing iaitu :

1.       Majlis/Dewan Bandar Raya ialah Majlis Perbandaran yang dinaik-taraf kepada bandar raya setelah memenuhi kriteria tertentu. Di antara kriteria bagi Majlis/Dewan Bandar Raya ialah  jumlah  penduduk tidak kurang 500,000 orang dan hasil tahunan PBT hendaklah melebihi RM100 juta.

2.       Majlis Perbandaran lebih tertumpu kepada bandar (urban) jika dibandingkan dengan Majlis Daerah dan mempunyai penduduk dan hasil yang melebihi Majlis Daerah. Kriteria bagi Majlis Perbandaran ialah jumlah penduduk yang melebihi 150,000 orang dan hasil tahunan melebihi RM20 juta.

3.       Majlis Daerah lebih tertumpu kepada luar bandar (rural-based). Kriteria bagi Majlis Daerah ialah jumlah penduduk kurang daripada 150,000 orang  dan hasil tahunan kurang daripada 20 juta.

Untuk makluman jumlah Pihak Berkuasa Tempatan di  seluruh Malaysia adalah sebanyak 149 buah PBT (termasuk Dewan Bandaraya Kuala Lumpur), iaitu 12 buah Dewan/Majlis Bandaraya (DB / MB), 39 buah Majlis Perbandaran (MP) dan 98 buah Majlis Daerah  (MD). Terkini ialah Majlis Daerah Putatan dan Majlis Daerah Pitas, Sabah. Terdapat juga beberapa badan lain yang diberi kuasa oleh Kerajaan Negeri masing-masing untuk melaksanakan fungsi-fungsi PBT seperti: PBT Kulim Hi-Tech, Perbadanan Putrajaya dan sebagainya.

PBT (Pihak Kuasa Tempatan) pula dikawal selia oleh Jabatan Kerajaan Tempatan di bawah Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT). Terdapat lima (5) Konsep Kerajaan Tempatan sebagai rujukan berkaitan JKT ini iaitu :-

1.      Sebuah Kerajaan yang bertanggungjawab terhadap hal ehwal tempatan, yang telah diwakilkan kuasa tempatan, yang telah diwakilkan kuasa kepadanya oleh sebuah Kerajaan yang lebih tinggi sama ada Kerajaan Pusat dan Kerajaan Negeri.

2.       Bertaraf lebih rendah daripada Kerajaan Pusat atau Pihak Berkuasa Negeri (PBN) dan tertakluk di bawah kawalan  Kerajaan yang tertinggi daripadanya;

3.      Mempunyai kuasa autonomi yang terhad setakat mana yang dianugerahi oleh Kerajaan yang tertinggi kepadanya dan kuasa ini selalunya dalam bidang kewangan dan pentadbiran;

4.      Satu badan yang berasingan daripada Kerajaan yang tertinggi dan mempunyai kuasa yang mendakwa, didakwa, mebuat kontrak dan mempunyai harta; dan

5.      Mempunyai keupayaan memberi kemudahan dan perkhidmatan kepada penduduk sesebuah kawasan. Kerajaan Tempatan adalah di bawah bidang kuasa PBN seperti yang telah ditetapkan di bawah Butiran 4 Senarai Kedua Jadual Kesembilan Perlembagaan Persekutuan.

Melihat daripada pengertian Pihak Berkuasa Tempatan dan merujuk kepada fungsi dan kepentingan sesebuah PBT ini dalam merencana dan merancang pembangunan sesebuah daerah pastinya amat terkesan dengan Perintah Kawalan Pegerakan yang dilancarkan oleh kerajaan samada dalam tahun 2020 atau pun 2021.

 

Untuk mengecilkan skop kajian dan memudahkan pemerhatian kepada isu setempat , saya telah memilih Majlis Perbandaran Jasin untuk melihat kesan dan bagaimana cara PBT kecil ini menghadapi kesukaran ketika pendemik ini berlaku sehingga kini. Dalam hal ini saya sendiri telah bertemu dengan Ketua Jabatan tersebut iaitu Yang Berbahagia Datin Sapiah binti Haron selaku Yang DiPertua Majlis Perbandaran Jasin.

3.0 LATAR BELAKANG RINGKAS MAJLIS PERBANDARAN JASIN

Pada 1 Januari 2007, Majlis Daerah Jasin telah dinaiktaraf kepada Majlis Perbandaran Jasin melalui Warta Kerajaan yang disiarkan pada 28 Disember 2006. Majlis Pengisytiharan rasmi telah disempurnakan oleh Tuan Yang Terutama, Yang Dipertua Negeri Melaka pada 17 Januari 2007 di Stadium Jasin.

Pejabat  Majlis Perbandaran Jasin terletak di Jalan Besar Jasin. Bangunan pejabat  ini telah dibina pada 12 Mei 1937 oleh Persatuan India Jasin semasa  pemerintahan Raja George VI. Dan kini bermula pada tahun 2017 Majlis Perbandaran Jasin telah berpindah ke bangunan baru milik MPJ yang dinamakan Vista Alamanda di Jalan Jasin Taman Maju,

Daerah Jasin merupakan daerah terbesar (41.47%) dalan negeri Melaka, diikuti Daerah Alor Gajah (40.48%) dan Daerah Melaka Tengah (18.05%). Luas keseluruhan Daerah Jasin ialah 67,799 hektar (678 km persegi). Kawasan yang bersempadan dengan Daerah Jasin ialah Daerah Melaka Tengah (bahagian selatan), Daerah Alor Gajah (bahagian barat), Daerah Muar, Johor (bahagian timur) dan Daerah Tampin, Negeri Sembilan (bahagian utara). Daerah Jasin dibahagikan kepada 20 mukim. 

Majlis Perbandaran Jasin mempunyai 248 orang kakitangan di mana 14 orang pengurusan professional , 148 orang pegawai sokongan manakal 86  orang adalah pekerja luar seperti pembersihan , pembaikan infrastruktur dan belip.

 

 

 

 

 

4.0 MPJ MENGHARUNGI CABARAN COVID 19 DAN PKP

Yang DiPertua (YDP) telah menegaskan bahawa , MPJ bukan sahaja menghadapi cabaran berkaitan perkhidmatan dengan  masyarakat tetapi MPJ perlu menghadapi kekangan dan keperluan menjaga kebajikan kakitagan supaya tidak terdedah dengan ancaman Covid 19 apatah lagi tugasan harian menyebabkan mereka dijangkiti Covid 19 ini.

 Sepanjang PKP kerja kerja pembersihan dan harian perlu juga dijalankan supaya kebersihan daerah Jasin dijaga dan dipelihara sebaik mungkin kerana Melaka adalah merupakan negeri Pelancongan dan dikenali sebagai negeri yang bersih dan cantik. MPJ perlu mengekalkan lanskap yang cantik , bandar yang kemas dan sentiasa memainkan peranan utama dalam memberi keselesaan kehidupan kepada penduduk Jasin yang keseluruhannya membayar cukai Taksiran.

MPJ juga harus berhati hati dengan kesan PKP iaitu apabila masyarakat mula duduk rumah pastinya sampah sarap domestic akan meningkat dan apabila masyarakat mula lalai tanggung jawab untuk mejaga kebersihan akan menyebabkan kes Denggi semakin meningkat. Ini terbukti sebagaimana laporan yang didapati dari masa kesemasa oleh pihak kesihatan daerah Jasin.

 Untuk rekod sebagaimana yang dilaporkan oleh Exco Kesihatan dan Antidadah negeri Melaka iaitu YB Datuk Rahmad Mariman melalui Harian Metro bertarikh telah melaporkan Sebanyak 2,562 kes demam denggi dengan lapan kematian direkodkan di negeri ini dalam tempoh 1 Januari hingga 10 November lalu dan  daripada jumlah itu, 1,733 kes direkodkan di Melaka Tengah; 450 kes (Jasin) dan 379 (Alor Gajah), manakala sebanyak 15 lokaliti titik panas wabak denggi dikenal pasti di sekitar negeri ini pada tahun ini.

Dalam situasi ini MPJ terpaksa bekerjasama dengan Pejabat Kesihatan daerah untuk mengadakan program program gotong royong dengan mengikuti SOP yang telah disediakan oleh pihak Majlis Keselamatan Negara untuk mengekang demam denggi dari berleluasi di peringkat daerah Jasin.

Sebagaimana yang dimaklumkan oleh YB Exco kerajaan dengan Pelbagai usaha dilaksanakan bagi mengekang penularan wabak demam denggi seperti semburan kabut atau 'fogging', program gotong-royong, kempen kesedaran dan pemusnahan tempat pembiakan nyamuk aedes namun kes dilihat terus mencatatkan peningkatan. Denggi juga adalah merupakan pembunuh utama masyarakat jika kebersihan tidak terjaga dan terbela.

Perkara ini dilihat sebagai satu ancaman kepada pentadbiran Yang DiPertua untuk memilih samada membiarkan demam denggi ini berleluasa kerana tidak membenarkan kakitangannya menjalankan kerja kerja pembersihan ataupun meletakkan kakitangannya berrisiko untuk dijangkiti Covid 19 sekiranya membernarkan untuk keluar bergotong royong membersihkan semak samun dan sampah sarap tersebut.

 

5.0 KESAN PENDEMIK COVID 19 KEPADA KAKITANGAN MPJ

Pelaksanaan Bekerja Dari Rumah (BDR) sejak Mac 2018 membolehkan pergerakan warga kerja perkhidmatan awam dapat dikawal untuk mengelakkan penularan wabak.BDR terus diperkasakan dari masa ke masa manakala penyusuan jadual kerja dan sistem penggiliran untuk BDR diaturkan dengan sebaiknya bagi memastikan perkhidmatan kepada rakyat tetap berjalan dan tidak terjejas.

Pegawai Majlis Perbandaran Jasin yang bekerja dari rumah ketika Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) masih menjalankan tugas masing-masing walaupun berada di rumah, Sebahagian penjawat awam pula bekerja sebagai barisan hadapan (frontliners) yang bekerja sampai 16 jam, dengan jadual bertugas bukan seperti hari biasa, hingga ada tidak boleh balik rumah berminggu-minggu.Namun kakitangan MPJ tiada yang kerja terus menerus tetapi kebanyakkan mereka bersedia untuk dipanggil bertugas sekiranya perlu dan dipanggil oleh ketua jabatan untuk membantu dalam menyelesaikan sesuatu isu berkiatan masyarakat di dalam MPJ.

Disamping itu mereka perlu menjadi contoh kepada rakyat di negara ini bagi menggalakkan dan memastikan semua pihak mengamalkan prosedur operasi standard (SOP) ditetapkan dalam usaha memerangi pandemik COVID-19.Seramai 1.6 juta penjawat awam di Malaysia termasuk pekerja MPJ jika dicampur dengan ahli keluarga sebenarnya boleh memberi kesan baik terhadap pengamalan norma baru dalam kehidupan. Semua bermula dari rumah dan sebagai ketua keluarga, setiap penjawat awam sudah pasti boleh memastikan ahli keluarga mematuhi SOP itu.

 

Dalam pada masa yang sama mereka juga perlu hadir ketempat kerja secara penggiliran kerana arahan dari kerajaan negeri supaya pejabat yang berkaitan dengan orang awam dan perhkidmatan perlu sekurang kurangnya 30 % kehadiran di pejabat untuk satu satu masa. Ini adalah untuk menyelesaikan aduan dari masyarakat berkaitan kacau ganggu , kebersihan awam , dan perkara perkara yang berkaitan PBT.

Mereka juga terkesan daripada segi ekonomi dan kerana itu ada yang sebahagian dari kakitangan tersebut mendapat bantuan dari BPN untuk dinikmati oleh mereka yang layak. Mereka juga layak mendapat moneturium daripada bank bank tempatan untuk memberi kemudahan kepada mereka yang layak. Ini adalah kerana, kriteria pemberian BPN diberikan berdasarkan pendapatan isi rumah atau keseluruhan keluarga dan bukannya berdasarkan faktor individu semata-mata.

Kerajaan menetapkan pemberian BPN kepada isi rumah yang berada pada kumpulan B40 dan M40 selain individu bujang yang tergolong dalam senarai B40 dan M40. Penetapan kelas B40 dan M40 ini tidak mengambil kira sama ada mereka bekerja di sektor kerajaan atau sektor swasta. Jika isi rumah itu berpendapatan RM4,000 ke bawah, tidak kira mereka di sektor swasta atau kerajaan, akan layak menerima BPN kerana dikategorikan sebagai B40. Ini menjadikkan 75 % daripada kakitangan MPJ adalah layak untuk menerima bantuan BPN tersebut iaitu sekitar 190 orang.

6.0 TEORI PENDEKATAN SITUASI

Dalam isu ini saya akan mengupas berkaitan tentang cara kepimpinan Yang DiPertua untuk menghadapi pendemik Covid 19 ini. Sebagaimana yang telah diulas secara panjang lebar sebelum ini , kita menyedari bahawa isu pendemik ini belum pernah lagi berlaku sebelum ini. Tidak pernah dalam sejarah kita menghadapi keadaan sebegini dan ianya merubah sama sekali norma kehidupan manusia seluruh dunia.

Seolah olah ada penjajahan dari segi penyakit sehingga kita semua harus ikut dan menuruti sekiranya kawasan kejiranan kita tidak mahu menjadi penyebab berlakunya wabak ini yang akan dikenali kluster pembawa covid 19. Ramai juga frontliner yang terdiri dari perawat perawat seperti Doktor dan jururawat yang terkena jangkitan covid 19 dan ada di antaranya terkorban samada diajngkiti covid 19 atau pun tekanan kerja menguruskan pesakit covid 19.

YDP memainkan peranan utama dalam memastikan organisasi yang dibawanya mencapai misi dan visi MPJ walaupun memempuh pelbagai cabaran dan rintangan. Misi MPJ adalah menjadikkan Jasin Ke Arah Perbandaran Lestari , Selamat dan Sejahtera. Misi ini menggambarkan halatuju dan matlamat organisasi yang berteraskan perkhidmatan kepada masyarakat Jasin khususnya samada di bandar ataupun diluar bandar. Pencapaian MPJ juga menjadi indikator dan kayu ukur kepada gaya kepimpinan YDP di mana MPJ telah dinobatkan sebagai Bandar Paling Bahagia pada tahun 2018 dan 2019.

Di sini saya akan memilih gaya kepimpinan Teori Pendekatan Situasi untuk menjadi kajian dalam isu ini. Penilaian terhadap stail kepimpinan berdasarkan kepada sifat dan tingkah laku mengandaikan gaya dan stail kepimpinan ialah tetap. Kita mengandaikan bahawa kepimpinan itu telah ditetapkan dan mengikut modul dan panduan. Teori pemikiran situasi menunjukkan bahawa tiada gaya kepimpinan tunggal yang terbaik.

Sebaliknya, semuanya bergantung kepada keadaan di mana dan jenis kepimpinan dan strategi yang paling sesuai untuk tugas itu. Mengikut teori ini, pemimpin yang paling berkesan adalah mereka yang dapat menyesuaikan gaya mereka dengan situasi dan melihat isyarat seperti jenis tugas, sifat kumpulan, dan faktor lain yang mungkin menyumbang untuk mendapatkan pekerjaan yang dilakukan.

Ada juga standard yang disediakan kini seperti ISO dan MAMPU. Perkara ini sebenarnya berbeza dengan realiti kerana dalam satu-satu keadaan, pihak pengurusan akan berhadapan dengan keadaan luar jangka atau kontingensi. Perlunya kita memahami bahawa, pendekatan teori sifat dan tingkah laku telah dilengkapkan lagi oleh teori pendekatan situasi iaitu pihak pengurusan mempunyai alternatif dalam melaksanakan stail kepimpinan mereka.

Melalui pendekatan ini kita akan cuba untuk memperkenalkan juga mengaplikasikan  beberapa alternatif dan kaedah terhadap ini situasi yang boleh mempengaruhi perilaku pemimpin dan kepimpinan. Menurut Md. Zhahir (2000: 90), teori situasi diperkenalkan dengan tujuan untuk:

1.      Mengenal pasti faktor situasi yang paling penting.

2.      Meramalkan gaya kepimpinan yang paling berkesan dalam situasi yang dihadapi.

 

Teori pendekatan situasi akan menyentuh beberapa teori seperti Teori Pendekatan Kontigensi Fiedler, Teori Pendekatan Matlamat-Laluan, Teori Vroom-Yetton dan juga Model Situasi Kepimpinan Hersey dan Blancard. Di sini kita akan membincangkan berkaitan Gaya Kepimpinan Hersey dan Blanchard mengikut corak pentadbiran YDP. Hersey dan Blanchard mencadangkan terdapat empat gaya kepimpinan utama:

Mengatakan (S1): 

Dalam gaya kepemimpinan ini, pemimpin memberitahu orang apa yang perlu dilakukan dan bagaimana untuk melakukannya.

Penerangan :-

YDP perlu memaklumkan kepada kakitangan apa yang perlu dilakukan dan apa yang tidak perlu dilakukan ketika pendemik Covid 19 ini. YDP perlu mendapat maklumat yang benar dan terkini berkaitan pendemik ini. Selain maklumat daripada Majlis Keselamatan Negara , Kementerian Kesihatan Malaysia dan PDRM , YDP juga perlu menyalurkan maklumat terkini daripada Kerajaan Negeri Melaka. Tugas YDP perlu memastikan bahawa segala SOP dan keperluan keselamatan berkaitan wabak ini perlu disediakan dan boleh digunakan dengan betul dan teratur.YDP perlu menjadi contoh kepada kakitangan bawahan seperti pematuhan norma baru kehidupan iaitu pemakaian pelitup muka , jaga penjarakkan dan sentiasa sanitasi tangan.

Menjual (S2): Gaya ini melibatkan lebih banyak lagi antara pemimpin dan pengikut. Pemimpin "menjual" idea dan mesej mereka untuk mendapatkan ahli kumpulan untuk membeli dalam proses tersebut.

Penerangan :-

Walaupun YDP merupakan ketua Jabatan di Majlis Perbandaran Jasin , tapi pentadbiran beliau dibantu oleh Kumpulan Profesional dan Pengurusan seramai 14 orang. YDP perlu menubuhkan satu jawatankuasa khas menangani Wabak Covid ini di peringkat MPJ. Hasil dari perbincangan ini akan dapat membantu YDP menghasilkan ide-idea yang bernas juga kreatif untuk bersama sama menyelesaikan masalah ini samada dari penjadualan tugasan atau berkaitan keperluan kewangan ketika pendemik ini berterusan.

Mengambil bahagian (S3): Dalam pendekatan ini, pemimpin menawarkan arahan yang kurang dan membolehkan para anggota kumpulan mengambil peranan yang lebih aktif dalam menghasilkan idea dan membuat keputusan.

Penerangan :-

Dalam menangani isu covid19 ini , ruang yabg lebih luas perlu diketengahkan supaya kakitangan boleh memberikan idea dan pandangan dalam melicinkn aktiviti seharian di Majlis Perbandaran Jasin. Idea tersebut termasuklah sistem penggiliran tugas , pemberian PPE , penetapan SOP kerja ketika bertugas di luar dan didalam pejabat. Ini akan menimbulkan rasa suka bekerja disamping dapat memingkatkan prestasi dan semangat sayangkan majikan.

Memberi Perwakilan (S4): Gaya ini dicirikan oleh pendekatan yang kurang terlibat, secara langsung kepada kepimpinan. Ahli kumpulan cenderung untuk membuat kebanyakan keputusan dan mengambil sebahagian besar tanggungjawab untuk apa yang berlaku.

Penerangan :-

Dalam perkara ini YDP perlulah bertanggung jawab setiap keputusan yang dikeluarkan di atas naman Majlis Perbandaran Jasin. Ini adalah untuk membentuk Solidariti dan semangat berpasukan dikalangan kakitangan MPJ.Keputusan  kolektral dan bersama adalah menjadi tanggungjawab bersama disamping mewujudkan persekitaran kerja yang kondusif dan stabil.

 

7.0 INTERVENSI / CADANGAN PENAMBAIKAN KEPIMPINAN

COVID-19 menguji kepemimpinan organisasi pelbagai sektor di seluruh dunia. Ia mempunyai impak jangka panjang dan sangat mencabar. Ketidakpastian menghadapi pandemik menyukarkan organisasi dan komuniti, sekali gus menuntut pemimpin melakukan transformasi dalam corak kepemimpinan. Pemimpin bersedia dan proaktif mengharungi pandemik, mampu menyokong dan mempersiapkan ahli untuk mengharungi cabaran mendatang.Walaupun krisis tidak dapat dielak, pendekatan sesuai perlu diambil untuk mencegah berlaku konflik dalam kalangan pemimpin dan ahli organisasi.

Cabaran sangat besar dan mempengaruhi individu, organisasi serta komuniti adalah dari aspek kemanusiaan.Pesakit perlu dijaga dan dipulihkan, keluarga dilanda kesempitan kewangan patut dibantu dan mereka terjejas pekerjaan mesti diyakinkan untuk terus berjuang. Tanggungjawab berat ini terletak pada bahu pemimpin organisasi dan masyarakat. Mengakui organisasi berdepan kesukaran adalah perkara utama perlu dibuat pemimpin. Ia langkah sukar, terutama apabila berlaku secara tiba-tiba dan tiada persediaan dibuat ke arah itu.

Pemimpin perlu segera bertindak kepada kehendak persekitaran organisasi. Ia mungkin tidak terkandung dalam perancangan organisasi kerana dipengaruhi keadaan tidak menentu dan bukan sesuatu rutin. Ia membabitkan bukan sekadar keputusan sementara atau jangka pendek seperti mewujudkan polisi kerja dari rumah, bahkan perubahan dari segi keseluruhan amalan organisasi seperti fleksibiliti, fasiliti dan penggunaan teknologi membantu operasi organisasi.

Faktor signifikan dalam menentukan ketahanan sesebuah organisasi bukan semata-mata dari sudut prestasi kewangan, bahkan kebolehupayaan organisasi untuk mengharungi waktu sangat mencabar.

Kita seharusnya memikirkan cara yang tuntas untuk menyelesaikan masalah tersebut dan kita selaku pemimpin tidak boleh memandang masalah itu sebagai satu bebanan kerana dengan cara itu kita akan khilaf menyangka kita telah menyelesaikan masalah tetapi sebenarnya kita telah menimbulkan masalah lain kesan dari tindakan kita tersebut.

Sebaliknya kita anggap masalah itu sebagai satu peluang untuk kita lebih jauh kehadapan berbanding dengan pencabar kita yang lain dan pemikiran kita kena ubah dari apa yang kurang dari kita sebenarnya satu peluang yang kita belum terokai lagi. Inilah pemikiran luar dari kotak yang perlu kita gilap dan kita keluar dari garisan yang statik yang mengongkong kita dengan keputusan yang statik dan paranoid.

 

 

 

 

Di antara intervensi dan cadangan yang boleh dikemukakan untuk memperkukuhkan pengurusan dan pentadbiran di dalam PBT dalam era Convid19 ini ialah :-

7.1 Intervensi : Memperkenalkan sistem dan prosedur baru dalam Aturan Kerja

Tindakan :

PBT boleh memperkasakan lagi penggunaan sistem dan prosedur yang lebih effisen dan konkrit dalam membina aturan kerja yang lebih dinamik dan progresif. Sistem yang berteraskan Teknologi Maklumat perlu diperluaskan supaya perkhidmatan lebih cekap dan menepati kehendak rakyat. Mengkaji semula prosedur kerja yang meleret leret dan lebih memberi peluang kepada pegawai yang korupsi untuk mengamalkan rasuah dalam amalan seharian mereka. Memperbaiki sistem tender dan perolehan juga membina kod inergriti di kalangan kakitangan awam. Pendemik Covid 19 ini memerlukan sistem kerja yang cepat dan berkesan tanpa terbeban dengan kontak rapat bersama pelanggan. PBT seharusnya menyediakan kelengkapan dan keperluan yang mencukupi untuk pelanggan mereka berurusan dan berinteraksi melalui online ataupun dalam talian.

Kesan :

PBT akan lebih cekap dalam menguruskan hal berkaitan dengan pelanggan mereka tanpa perlu menghadapi risiko penyebaran covid 19. Perkhidmatan PBT akan lebih effisen dan tidak ada unsur kerugian hasil ataupun kutipan hasil yang tidak effisen. Ini akan memberi kesan yang positif dalam pembangunan sesebuah daerah tanpa rasa gusar dengan kehilangan hasil atau pun penyebaran covid 19.

7.2 Intervensi : Penggunaan Teknologi Baru

Tindakan :

PBT boleh meneruskan usaha untuk menggunakan teknologi baru dalam pengurusan seharian ini adalah untuk membantu penjimatan tenaga dan mengurangkan kos harian yang sekarang kita tahu PBT perlu mengandakan kos untuk Teknologi Maklumat dan mempertingkatkan sistem dalaman. Berunsurkan teknologi hijau adalah salah satu cara yang terbaik untuk PBT mengurangkan kos operasi di samping dapat memperuntukan yang lebih kepada Pembangunan Sistem Dengan Masyarakat (System Development of Public Relation ). Penggunaan bahan terbuang atau terpakai juga boleh dibangunkan di samping kita mendapatkan teknologi baru yang lebih bernafaat kepada masyarakat setempat. PBT bukanlah satu badan untuk memikirkan keuntungan semata tetapi lebih kepada perkhidmatan dan memberi kehidupan yang selesa dan Bahagia.

Kesan :

Memberi idea baru untuk membangunkan daerah dalam pendemik covid19 ini. Pastinya pengenalan atau pun penemuan Teknologi baru ini akan memasukkan elemen memutuskan rantaian covid 19. Idea baru yang lebih relevan untuk menamatkan pendemik ini adalah perlu diperkenalkan disamping melicinkan kerja kerja perkhidmatan di antara PBT berkaitan.

 

7.3 Intervensi : Perubahan Kepada Kawalan Organisasi

Cadangan :

Satu perubahan yang drastik perlu dilakukan diperingkat pengurusan bukannya perubahan dari segi fizikal tetapi kepada corak pemikiran dan gaya kepimpinan itu sendiri. Sikap keterbukaan perlu diketengahkan disetiap peringkat supaya kita sama sama dapat melahirkan mutu kerja yang sempurna tanpa paksaan atau pun kerana dipantau oleh penyelia masing masing. Tugas yang diberikan bukan sekadar syarat untuk membayar gaji tetapi lebih kepada tanggung jawab dan komitmen untuk memastikan misi dan visi PBT tercapai. Misi dan visi juga perlu dikaji kembali kerana perlu mewujudkan satu gagasan yang berlandaskan penyingkiran covid 19 di dalam daerah PBT tersebut.

Kesan :

Ini akan menjadikkan PBT tersebut terus menerus menentang penularan covid 19 dengan halatuju yang jelas dan padat. Menjadikkan SOP memutuskan rantaian covid 19 sebagai satu identity sesebuah PBT kerana penularan ini banyak merugikan negara dan struktur kehidupan masyarakat kita.

 

7.4 Interventasi : Memperkukuhkan Kembali Institusi Agama dan Kekeluargaan

Cadangan        :

Setiap agensi kerajaan harus memandang perkara ini dengan serius dan penting. Selepas kedatangan convid19 ini telah menyebabkan masjid masjid dan rumah ibadah lengang dan tidak boleh sama sekali diimarahkan. Sehinggakan ada masjid dan surau yang terpaksa dikompaun kerana mempunyai Jemaah yang ramai dan tidak mengikut SOP. Walaupun dalam tempoh PKP semua dikehendaki duduk di rumah tetapi kadar peratusan penceraian juga meningkat kerana masalah ekonomi dan perselisihan faham. Ahli agamawan seharusnya memikirkan dan bersama dengan PBT untuk memastikan institusi keagamaan dan kekeluargaan ini dapat diperkukuhkan demi kestabilan dan kebahgiaan di sesebuah kawasan PBT tersebut.

Kesan :

Rakyat akan lebih Bahagia dan lebih berhati mulia apabila berpegang teguh kepada ajaran agama dan mempunyai keluarga yang Bahagia. Perkara ini adalah merupakan asas kepada kehidupan dan penularan Covid19 juga adalah satu takdir yang perlu dihadapi dengan penuh hikmah dan dengan matai man yang kukuh. Order baru dunia ini seolah olah senjata kepada mereka yang suke membuat kekacauan dan kejahatan dengan menjadikkan corona ini untuk memecahkan institusi agama dan kekeluargaan. Sekiranyan kita berjaya memperbaiki perkara yang asas ini sudah pasti kita oleh memperbaiki penularan covid 19 ini dan menjadi imun dalam diri manusia itu sendiri.

8.0 PENUTUP

Era COVID-19 ialah masa paling sesuai bagi pemimpin menunjukkan mereka mempunyai komitmen terhadap pekerja serta pihak berkepentingan. Pandemik ini mempunyai impak di luar kawalan kita. Sebagai contoh, organisasi, selain perkhidmatan penting ditutup seluruh negara sebelum ini, semestinya memberi kesan dari aspek emosi, sosial dan ekonomi. Peranan pemimpin menghulurkan bantuan dan sokongan kepada pihak memerlukan akan membentuk kepercayaan jangka panjang serta membuka ruang bagi orang ramai untuk turut membantu.

Pendekatan kawal dan perintah perlu diubah pemimpin kepada kaedah lebih fleksibel dengan perlu memberi kuasa kepada ahli organisasi dalam pelbagai aspek apabila berlaku krisis. Ini termasuk memberikan autoriti dan kepercayaan membuat keputusan serta melaksanakannya segera tanpa melalui proses birokrasi.

Walaupun mungkin ada kesilapan dalam pembuatan keputusan, pemimpin perlu segera belajar dan melakukan penambahbaikan serta pembetulan tanpa melumpuhkan organisasi atau menyalahkan antara satu sama lain.Pemimpin mengendalikan sebarang krisis ketika pandemik perlu mempunyai karakter boleh menyatukan ahli organisasi dan mempunyai sikap tenang serta berfikir jelas sebelum memberi sebarang respon.

Dan kini negara telah mengumumkan Darurat untuk menghadapi musuh yang tidak nyata di pandangan mata. Kes baru setiap masa meningkat dalam kadar dua ribu hingga empat sibu sehari. Rakyat dan frontliner sedang bertarung untuk merawat dan mengekang penularan covid 19 tetapi Ahli Parlimen janganlah pula sibuk dengan idea pembubaran parlimen dan mempertikaikan keputusan YDP Agong berkaitan Darurat tersebut. Masa sekarang adalah paling sesuai untuk meninggalkan segala fahaman politik dan kepentingan diri sebaliknya kita berfikir bagaimana untuk bersama sama menentang penularan covid 19.

Semoga virus covid 19 ini pulang ke tempat asalnya dan mereka yang terkena jangkitan akan segera sembuh dan kembali pulang kepangkuan keluarga masing-masing.

Sekian.

9.0 LAMPIRAN

1.      PERUTUSAN YBHG. DATUK MOHD KHAIRUL ADIB BIN ABD RAHMAN KETUA PENGARAH PERKHIDMATAN AWAM

2.      LAMAN WEB MPJ http://mpjasin.gov.my

3.      Akta Kerajaan Tempatan 1976 (Akta 171)

4.      Local Authorities Ordinance 1996 (Chapter 20)

5.      Local Government Ordinance 1961

6.      Berita Harian Ahad, 15 November 2020

7.      Model Situasi Kepimpinan Hersey dan Blancard.

8.      Leadership Communications During COVID-19: A Survey of US Organizations oleh Orangefiery

9.      Temuramah bersama Ybhg Datin Sapiah binti Haron – Yang DiPertua Majlis Perbandaran Jasin

10.  Puan Zuremi binti Ahmad Aslom – Pen Pengarah Jabatan Pengurusan dan Pentadbiran MPJ

No comments:

Post a Comment

BUKIT GAPIS , GUNUNG MELAKA

  Pernah mendaki atau dengar mengenai Gunung    Melaka ? Tak pernah? Kami pun. Baru-baru ini Bukit Gapis telah diisytiharkan sebagai Gunung ...