Berdasarkan
penyataan di atas anda dikehendaki membincangkan mengenai prosedur pembuatan
undang2 yang dilaksanakan dalam Majlis Parlimen , Perbincangan perlu merangkumi
tugas dan tanggung jawab YDP Dewan
- Rang undang-undang boleh dimulakan dalam mana-mana Dewan Parlimen.
- Walau bagaimanapun, rang undang-undang yang berkaitan dengan kewangan mestilah dimulakan di Dewan Rakyat.
- Ini adalah kerana dewan Rakyat berkuasa dalam hal ehwal kewangan.
- Rang undangundang juga mestilah dikemukakan oleh seorang menteri.
- Rang undang-undang yang hendak dibentang dalam Dewan hendaklah terlebih dahulu mendapat kebenaran daripada Dewan Parlimen itu.
- Pembentangan Rang Undang2 ada 2 sumber :-
(1) Rang
Undang-undang Persendirian
Jika rang
undang-undang persendirian, perlulah mendapatkan kebenaran sebulan lebih awal
dan hendaklah disiarkan tujuan pembentangannya dalam warta kerajaan terlebih
dahulu.
(2) Rang
Undang undang dari Menteri (kerajaan)
1. Apabila
seorang menteri hendak membentangkan rang undang-undang di Parlimen, mula-mula dia
akan merangkakan dasarnya selepas berunding dengan Peguam Negara.
2. Setelah
itu menteri berkenaan akan memperolehi izin Jemaah Menteri.
3. Setelah
itu, pihak-pihak yang mempunyai kepentingan berkaitan rang undang-undang itu
turut dirundingi.
4. Kemudian,
sesudah mendapat lampu hijau dari Menteri Kabinet yang lain, rang undang-undang
itu digubal oleh Penggubal Undang-undang.
5. Menteri
akan memberitahu kepada Sutiausaha Dewan rakyat dan Dewan Negara tentang tujuan
hendak mengemukakan rang undang-undang itu.
6. Setiausaha
akan mengarahkan supaya draf itu dicetak dan diagih-agihkan kepada semua ahli
Dewan.
Dalam
Parlimen, sesuatu rang undang itu akan melalui empat peringkat iaitu :-
1. Bacaan
pertama.
2. Bacaan
Kedua.
3. Peringkat
Jawatankuasa.
4. Bacaan
Ketiga.
Bacaan
Pertama
· Bacaan
Pertama ialah bacaan tajuk rang undang-undang sahaja.
· Ia
dilakukan oleh Setiausaha Dewan, ketika rang undang-undang itu dikemukakan oleh
pencadangnya.
· Apabila
rang undang-undang itu telah dibaca untuk kali pertama, rang undang-undang itu
akan dicetak dan selepas itu menunggu untuk dibaca kali kedua.
· Bagi
rang undang-undang yang dikemukakan secara persendirian, apabia sudah dibaca
kali pertama, rang undang-undang adalah terserah kepada menteri yang
bertanggung jawab untuk mengambil tindakan selepas itu
Bacaan
Kedua
· Bacaan
Kedua merupakan peringkat yang paling mustahak.
· Pada
peringkat ini prinsip-prinsip am rang undang-undang itu dibahaskan.
· Perbincangan
mengenai butir-butir rang undang-undang tidak dibenarkan pada peringkai ini.
· Sesuatu
rang undang-undang tidak boleh dibaca untuk kali kedua sehingga ia telah
dicetak dan diedarkan kepada setiap ahli.
Peringkat
Jawatankuasa
· Setelah
selesai dibahaskan di peringkat bacaan kedua, Dewan Rakyat dengan sendirinya
tanpa perlu diusulkan beribah menjadi jawatankuasa seluruh Dewaan.
· Pada
peringkat ini ahliahli boleh membincangkan butir-butir rang undang-undang dalam
suasana tidak formal.
· Seseorang
ahli boleh bercakap seberapa kerap yang boleh.
· Butir-butir
rang undang-undang itu tidak dibincangkan keseluruhan sekali gus, sebaliknya mengikut
peraturan yang tertentu.
· Mula-mula
fasalnya dipertimbangkan mengikut susunan sebagaimana yang terdapat dalam rang
undang-undang itu, kemudian jadualnya dan akhir sekali mukaddimahnya.
· Setelah
selesai berbincang di peringkat jawatan kuasa, Menteri yang berkenaan akan
mengusulkan supaya rang undang-undang dilaporkan kepada Dewan, jika
dipersetujui, jawatankuasa seluruh Dewan bertukar menjadi persidangan seluruh
Dewan semula.
Bacaan
Ketiga
·
Apabila Dewan bersidang semula, Menteri akan melaporkan kepada Dewan bahawa rang undang-undang itu telah dipertimbangkan pada peringkat jawatan kuasa dan dipersetujui dengan atau tanpa pindaan.
Apabila Dewan bersidang semula, Menteri akan melaporkan kepada Dewan bahawa rang undang-undang itu telah dipertimbangkan pada peringkat jawatan kuasa dan dipersetujui dengan atau tanpa pindaan.
· Beliau
mengusulkan supaya rang undang-undang dibaca untuk kali ketiga serta
diluluskan.
· Apabila
usul ini dipersetujui, rang undang-undang itu pun diluluskan sewajarnya.
Dikemukakan
di Dewan Negara
·
Dikemukakan kepada Dewan Negara yang akan melalui peringkat perbincangan yang sama dengan yang dilalui di Dewan Rakyat.
Dikemukakan kepada Dewan Negara yang akan melalui peringkat perbincangan yang sama dengan yang dilalui di Dewan Rakyat.
· Jika
rang undang-undang itu diluluskan oleh Dewan Negara, ia kemudiannya
dipersembahkan kepada Yang di Pertuan Agong dan rang undang-undang itu menjadi
undang-undang apabila dipersetujui baginda.
Memperolehi
Perkenan Baginga YDPA
· Apabila
perkenan baginda diperolehi, cap mohor akan diturunkan kepada rang
undang-undang itu.
· Ia
kemudiannya disiarkan dalam Warta Kerajaan.
· Lazimnya
sesuatu undang-undang akan berkuatkuasa setelah disiarkan.
· Bagaimanapun
Parlimen boleh memperuntukkan di dalam undang-undang itu supaya ia dikuat
kuasakan kebelakangan
Soalan Dua
Berdasarkan pernyataan di atas
bincangkan secara kritis 3 aspek yang termaktub dalam Perkara 153 berhubung Hak
Istimewa Orang Melayu dan bumiputra dalam perlembagaan Malaysia..
Peruntukan yang berhubung dengan hak-hak istimewa orang
Melayu dimaktubkan di dalam Perlembagaan Malaysia di bawah Perkara 153.
Perkara 153 (1) menyebut bahawa,
Adalah menjadi tanggungjawab Yang di Pertuan Agong
memelihara kedudukan istimewa orang Melayu dan bumiputra mana-mana negeri Sabah
dan Sarawak dan kepentingan-kepentingan sah kaum-kaum lain mengikut peruntukan perkara ini.
Peruntukan Perkara 40 dan perutukan Perkara ini, Yang di
Pertuan Agong hendaklah menjalankan tugas-tugasnya di bawah Perlembagaan ini
dan di bawah undang-undang Persekutuan untuk memelihara kedudukan istimewa orang Melayu
dan bumiputra mana-mana Negeri–negeri Sabah dan Sarawak menentukan perezapan bagi orang Melayu dan
Bumiputra mana-mana Negeri-negeri Sabah dan Sarawak suatu kadar yang difikirkan
patut oleh Yang di Pertuan Agong. mengenai jawatan dalam perkhidmatan awam (lain
daripada perkhidmatan awam sesuatu negeri) dan mengenai biasiswa, bantuan dan lain-lain
keistimewaan pelajaran atau latihan yang seumpamanya atau lain-lain kemudahan khas yang diberi atau diadakan
oleh Kerajaan Persekutuan dan suatu kadar yang difikirkan patut oleh yang di
Pertuan Agong mengenai permit atau lesen bagi menjalankan apa-apa tred atau
perniagaan, dan perezapan permit dan lessen.
7.
Perkara 153 (8A), Perlembagan menambah bahawa Yang di Pertuan Agong boleh mengarahkan pihak berkuasa Universiti, Maktab atau yayasan pelajaran yang memberi pelajaran pasca Sijil Pelajaran Malaysia menetapkan sejumlah perezapan tempat untuk orang Melayu dan bumiputra Sabah serta Sarawak. Perezapan ini pada masa sekarang lebih dikenali sebagai kuota kemasukan ke Institusi Pendidikan Tinggi Awam. Amalan yang biasa berlaku ialah 55 peratus tempat untuk Melayu dan Bumiputra dan 45 peratus bukan Melayu.
Amalan pengambilan kakitangan perkhidmatan awam yang dilakukan di Malaysia adalah mengikut nisbah 1:4.
Perkara 153 (8A), Perlembagan menambah bahawa Yang di Pertuan Agong boleh mengarahkan pihak berkuasa Universiti, Maktab atau yayasan pelajaran yang memberi pelajaran pasca Sijil Pelajaran Malaysia menetapkan sejumlah perezapan tempat untuk orang Melayu dan bumiputra Sabah serta Sarawak. Perezapan ini pada masa sekarang lebih dikenali sebagai kuota kemasukan ke Institusi Pendidikan Tinggi Awam. Amalan yang biasa berlaku ialah 55 peratus tempat untuk Melayu dan Bumiputra dan 45 peratus bukan Melayu.
Amalan pengambilan kakitangan perkhidmatan awam yang dilakukan di Malaysia adalah mengikut nisbah 1:4.
· Setiap seorang bukan Melayu yang diambil ke
dalam Perkhidmatan Awam Persekutuan, maka empat tempat lagi dikhaskan kepada
orang Melayu dan Bumiputra.
· Dalam aspek penyertaan dalam bidang ekonomi
pula, selepas Dasar Ekonomi Baru diperkenalkan pada tahun 1970, kerajaan
menetapkan sasaran sekurang-kurangnya 30 peratus penyertaan Bumiputra
diperhatikan.
SOALAN TIGA
Bincangkan kedudukan Mahkamah Syariah berdasarkan kes kes yang diputuskan oleh mahkamah sebelum dan selepas perkara 121 Perlembagaan Malaysia 1988.
sebelum pindaan 121 , mahkamah sivil bole mencampuri dan mempunyai kuasa untuk mencampuri perkara yang terletak dalam bidang mahkamah syariah .. dilihat daripada beberapa kes ;
(1) Ainaan Lawan Syed Abu Bakar 1939
- mahkamah sivil mengatakan , seorang bayi yang lahir slps 4 bulan perkahwinan adalah sah anak kepada lelaki islam tersebut mengikut akta keterangan 1950. sedangkan perkara ini adalah bertentangan dengan Islam.
(2) Commisioner Religous Affair Terengganu Lawan Tengku Mariam
- keesahan wakaf yang telah dibuat oleh Tenku Chik untuk keluarganya telah dipersoalkan dan dirujuk kepada Mahkamah Syariah dan mufti terengganu telah mengeluarkan fatwa mengesahkan wakaf tersebut tetapi telah dicabar di mahkamah sivil dan berjaya mengenepikan fatwa yang dikeluarkan oleh mufti tersebut.
Akibat daripada campurntangan mahkamah sivil , maka satu Akta (pindaan) perlembagaan 1988 telah diluluskan dgn satu klausa baru berbunyi :- Mahkamah2 yang dirujuk de dalam klausa (1) iaitu mahkamah tinggi sivil tidak mempunyai bidang kuasa ke atas mana mana perkara yang tertakluk dalam bidang kuasa mahkamah syariah.
Berikutan pindaan ini dalam kes Faridah Dato Talib Lawan Mohd Habibullah Mahmod (1993) , Mahkamah Persekutuan telah memutuskan bahawa mahkamah tinggi tidak layak mendengar kes yang berkaitan dengan bidang kuasa mahkamah syariah.
sebelum pindaan 121 , mahkamah sivil bole mencampuri dan mempunyai kuasa untuk mencampuri perkara yang terletak dalam bidang mahkamah syariah .. dilihat daripada beberapa kes ;
(1) Ainaan Lawan Syed Abu Bakar 1939
- mahkamah sivil mengatakan , seorang bayi yang lahir slps 4 bulan perkahwinan adalah sah anak kepada lelaki islam tersebut mengikut akta keterangan 1950. sedangkan perkara ini adalah bertentangan dengan Islam.
(2) Commisioner Religous Affair Terengganu Lawan Tengku Mariam
- keesahan wakaf yang telah dibuat oleh Tenku Chik untuk keluarganya telah dipersoalkan dan dirujuk kepada Mahkamah Syariah dan mufti terengganu telah mengeluarkan fatwa mengesahkan wakaf tersebut tetapi telah dicabar di mahkamah sivil dan berjaya mengenepikan fatwa yang dikeluarkan oleh mufti tersebut.
Akibat daripada campurntangan mahkamah sivil , maka satu Akta (pindaan) perlembagaan 1988 telah diluluskan dgn satu klausa baru berbunyi :- Mahkamah2 yang dirujuk de dalam klausa (1) iaitu mahkamah tinggi sivil tidak mempunyai bidang kuasa ke atas mana mana perkara yang tertakluk dalam bidang kuasa mahkamah syariah.
Berikutan pindaan ini dalam kes Faridah Dato Talib Lawan Mohd Habibullah Mahmod (1993) , Mahkamah Persekutuan telah memutuskan bahawa mahkamah tinggi tidak layak mendengar kes yang berkaitan dengan bidang kuasa mahkamah syariah.
No comments:
Post a Comment